dlaczego-mezczyzni-zarabiaja-wiecej.-prawda-o-przepasci-plac-i-co-kobiety-moga-na-to-poradzic full ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dlaczego mê¿czyŸni zarabiaj¹
wiêcej. Prawda o przepaœci p³ac
i co kobiety mog¹ na to poradziæ
Autor: Warren Farrell
ISBN: 978-83-246-0611-5
Tytu³ orygina³u:
Format: A5, stron: 400
Je¿eli p³ac¹ Ci zbyt ma³o, przestañ narzekaæ i zrób coœ z tym!
25 sposobów na podniesienie Twoich zarobków.
Jak efektywniej zarz¹dzaæ czasem, ¿eby zarabiaæ wiêcej?
Ró¿nice i podobieñstwa w kobiecym i mêskim podejœciu do pracy.
Ró¿nice miêdzy kobietami i mê¿czyznami — w³aœcicielami firm.
Dziœ, gdy stopniowo zacieraj¹ siê ró¿nice w zawodach typowo mêskich i kobiecych,
tytu³owe pytanie staje siê wyj¹tkowo aktualne. Kobiety dorównuj¹ mê¿czyznom,
a czêsto przeœcigaj¹ ich, w dziedzinach, takich jak polityka, biznes, media i wiele
innych. Có¿ zatem powoduje, ¿e mimo sukcesów pañ w mêskim œwiecie, ich portfele
bywaj¹ odrobinê l¿ejsze? Zapewne jednym z g³ównych „winowajców” jest stereotyp
zwi¹zany z przypisywanymi p³ciom rolami, które z kolei maj¹ wp³yw na wszystko,
co robimy — z prac¹ w³¹cznie.
W ksi¹¿ce „Dlaczego mê¿czyŸni zarabiaj¹ wiêcej…” przedstawiono 25 sytuacji,
z którymi mo¿esz spotkaæ siê w swoim ¿yciu zawodowym. Warren Farrell analizuje
wp³yw ró¿nych decyzji na poziom Twoich zarobków. Dowodzi, ¿e nie zawsze trzeba
kierowaæ siê tylko „wyborem pieni¹dza”. Bo tak naprawdê celem jest osi¹gniêcie
równowagi pomiêdzy komfortem finansowym i osobistym szczêœciem — a to równanie
o rozwi¹zaniu innym dla ka¿dej i dla ka¿dego z nas.
Dlaczego w wiêkszoœci dobrze p³atnych zawodów nie mo¿na ³atwo przestaæ
myœleæ o pracy?
Jak zarabiaj¹ kobiety?
Które typowo mêskie dziedziny staj¹ siê przyjazne kobietom?
Technologia kontra nauki spo³eczne i humanistyczne, czyli jak¹ dziedzinê wybraæ?
Spis treści
Podziękowania
7
Przedmowa
11
Przedmowa do wydania polskiego
15
Osobisty wstęp. Jak rozpoczęła się podróż
17
Część I
Dwadzieścia pięć sposobów na wyższe zarobki
1 Dziedziny marzeń
49
2 Zasada branży wysokiego zysku. Jeden do pięciu
69
3 Zasada branży wysokiego zysku. Od szóstej do dziesiątej
125
4Ządzanie czasem. Ludzie, którzy zarabiają więcej…
149
5 W drodze. Ludzie, którzy zarabiają więcej,
są bardziej skłonni…
171
6 Odpowiedzialność, doświadczenie, ambicja i wydajność.
Ludzie, którzy zarabiają więcej…
183
Podsumowanie części pierwszej.
Dwadzieścia pięć sposobów na wyższe zarobki
203
6
Spis treści
Część II
Kobiety w pracy
7Wkład kobiet w środowisko pracy
211
8 Na czym polegają różnice i podobieństwa w damskim
i męskim podejściu do pracy
219
9 Mity, które utrudniają kobietom zrozumienie,
dlaczego mężczyźni zarabiają więcej
233
10 Dyskryminacja kobiet
257
11 Dyskryminacja na korzyść kobiet. Dlaczego kobiety
za tę samą pracę zarabiają teraz więcej niż mężczyźni?
271
12 Wysokie zarobki „genetycznych gwiazd”
295
13 Dwa uporczywe pytania
315
14 Podsumowanie — nowa wizja kobiety i mężczyzny
325
Bibliografia
349
Przypisy
353
Skorowidz
389
ROZDZIAŁ 8
Na czym polegają różnice
i podobieństwa w damskim
i męskim podejściu do pracy
iniejszy rozdział wyjaśni ukryte mechanizmy powodujące po-
wstawanie różnic w zarobkach kobiet i mężczyzn. Uwidacz-
niają się one najwyraźniej w sytuacjach, kiedy kobiety i męż-
czyźni dokonują wyborów, a nie ma nad nimi szefa, który mówi
im, co mają robić.
Sposób prowadzenia biznesu przez kobiety i mężczyzn
odzwierciedla ich podejście do życia
Sposób postępowania kobiet i mężczyzn posiadających własne
firmy dowodzi, że mężczyźni przy podejmowaniu decyzji kierują
się możliwością zarabiania większych pieniędzy, a kobietom za-
leży na lepszym (a przynajmniej bardziej stabilnym) życiu.
Jeśli chodzi o zarobki, kobiety znacznie lepiej radzą sobie z sze-
fami. Pracując dla kogoś innego, kobieta zarabia 80 centów na
każdego „męskiego” dolara. Jako właścicielka firmy zarabia tylko
49% sumy zarobionej przez mężczyznę na tym samym stanowi-
sku, co daje różnicę około 6600 dolarów rocznie
1
.
N
220
KOBIETY W PRACY
Dla większości kobiet pieniądze nie są główną przyczyną za-
łożenia własnej firmy. Badania Instytutu Technologii Rochester
pokazały, że tylko 29% kobiet przyznało, że ich priorytetem było
zgromadzenie majątku (podczas gdy było to priorytetem dla 76%
mężczyzn)
2
.
Odmienne priorytety przekładają się na odmienne sposoby
prowadzenia biznesu. Ponad połowa kobiet-właścicieli firm pro-
wadzi je w domu (54%), natomiast firmy „domowe” prowadzone
przez mężczyzn stanowią zaledwie 29%
3
. Te wyniki potwierdzają
skłonność kobiet do balansowania pomiędzy wychowywaniem
dzieci a zarabianiem pieniędzy na dzieci, a także podejmowanie
przez nie działań podyktowanych wygodą, możliwością bycia nie-
zależną i spędzania czasu z rodziną.
Właścicielki firm różnią się od mężczyzn tym, że zatrudniają
mniej pracowników. Zaledwie 16% firm prowadzonych przez
kobiety w ogóle zatrudnia pracowników (w przypadku firm pro-
wadzonych przez mężczyzn wskaźnik ten wynosi 27%)
4
. Spośród
tych 16% kobiet zatrudniających własnych pracowników połowa
jest skłonna przyjąć pracowników do pracy w niepełnym wymiarze
godzin (25% kobiet w stosunku do 12% mężczyzn)
5
. Za to przedsta-
wicielki niewielkiej grupy kobiet-pracodawców starają się w swoich
firmach wprowadzać szerzej zakrojoną politykę prorodzinną niż
pracodawcy mężczyźni (65% do 29%)
6
.
Tabela 16 przedstawia kolejne cztery różnice. Zazwyczaj wła-
ściciele firm, im dłużej prowadzą jakąś firmę, tym mniej czasu
i wysiłku jej poświęcają. Jednak, jak wynika z poniższego zesta-
wienia, chociaż mężczyźni prowadzą swoje przedsiębiorstwa o 50%
dłużej niż kobiety, pracują prawie 40 godzin tygodniowo, w od-
różnieniu od kobiet, które poświęcają im tylko 30 godzin w tygo-
dniu. Mężczyźni biznesmeni pokonują też 50 mil tygodniowo wię-
cej niż kobiety i więcej inwestują w swoich pracowników. Krótko
mówiąc, mężczyźni są bardziej skłonni inwestować w swoje firmy,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]