efektywne zarządzanie czasem full version, moje ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treci
Wstp
7
1. Czas — kluczowy zasób. Moliwoci i trudnoci 9
Jak to robi? ......................................................................................10
Indywidualne podejcie..................................................................12
Zwikszona wydajno....................................................................13
Inwestuj czas.....................................................................................14
Czas idealny......................................................................................15
2. Pierwsze kroki na drodze
do efektywnego zarz$dzania czasem 17
Twoja praca.......................................................................................18
Oce' swój obecny styl pracy ..........................................................19
Zaplanuj prac.................................................................................22
Jaki system wybra?.........................................................................24
Wyznaczaj jasne cele....................................................................... 25
Myl perspektywicznie...................................................................27
Zainwestuj czas, by go oszczdzi ................................................29
Nie 1ałuj czasu na mylenie...........................................................29
Naucz si mówi „nie” .................................................................. 30
By czy nie by (ideałem)................................................................31
Nie pracuj dłu1ej, a m8drzej.......................................................... 32
Nagradzaj samego siebie.................................................................33
3. Dobra organizacja pracy 35
Opracuj plan ....................................................................................36
Podziel zadania na grupy............................................................... 37
Efektywnie korzystaj z kalendarza ............................................... 38
4
E
FEKTYWNE ZARZDZANIE CZASEM
Ostro1nie planuj spotkania ..........................................................40
Porz8dek na biurku .........................................................................41
Systematyczno .............................................................................42
Korzystaj z serwisów.......................................................................42
Internet............................................................................................. 43
Zaznacz, co najwa1niejsze .............................................................44
Stawiaj na jako .............................................................................44
Działaj albo inwestuj czas.............................................................. 45
Dobra sekretarka............................................................................. 46
Przechowalnia dokumentów.........................................................48
Checklisty ........................................................................................ 50
Od technik do efektów ...................................................................51
Zrób sobie przerw ......................................................................... 52
4. Nie marnuj czasu 55
Główny winowajca.......................................................................... 56
Kto jeszcze ci przeszkadza?.......................................................... 59
Zbdne rozmowy telefoniczne ..................................................... 62
Nie czekaj bezu1ytecznie na poł8czenie...................................... 64
Klarowny system przekazywania wiadomoci ........................... 65
E-maile.............................................................................................. 66
W podró1y ....................................................................................... 67
5. Priorytety 71
Zasada Pareto ...................................................................................71
Stawiaj drobiazgi na pierwszym miejscu..................................... 73
Planuj od ko'ca ..............................................................................74
Terminy............................................................................................ 75
Sposoby wykonywania zada' ....................................................... 76
Unikaj robienia rzeczy niepotrzebnych......................................78
Uwaga — niebezpiecze'stwo!.......................................................79
Wierz w swoje priorytety................................................................80
6. Kontrola iloci papierów 83
Zmniejsz ilo papierów................................................................84
B8dF zwizły .................................................................................... 85
Krótkie memoranda....................................................................... 86
Zminimalizuj obieg dokumentów...............................................87
S
PIS TRECI
5
Nie tra czasu na archiwizacj ......................................................88
Utrzymuj porz8dek w papierach...................................................91
Ostro1nie korzystaj z komputera..................................................91
Nie powielaj niepotrzebnie informacji ....................................... 93
Nie produkuj zbdnych informacji............................................. 93
Nie pisz bez potrzeby..................................................................... 95
Pisz szybciej ..................................................................................... 96
KNP — najlepszy pomocnik w oszczdzaniu czasu ................. 96
7. Praca z lud/mi 99
Rozmowy towarzyskie ................................................................. 100
Kontakty nieformalne ..................................................................101
Lunch w interesach....................................................................... 102
Inne spotkania ...............................................................................103
Unikaj konfliktów........................................................................ 104
Odpowiedni ludzie........................................................................106
Jasne instrukcje ..............................................................................106
Nie rób wszystkiego sam.............................................................. 107
Wymieniaj si z innymi................................................................113
Wspomagaj rozwój swoich podwładnych..................................114
Szczególne pytanie.........................................................................115
Nie stój nad nimi...........................................................................117
Motywuj pracowników.................................................................118
Pomó1 podwładnym w zarz8dzaniu czasem .............................118
Ustal niepodwa1alne reguły.........................................................119
Spotkania — szansa czy zagro1enie?...........................................121
8. Słowo ko2cowe
127
Dobra organizacja pracy
Rozpacz to cena, jak płacimy za postawienie sobie nieosigalnego celu.
Graham Greene
Organizacja pracy i zarzdzanie czasem maj z sob wiele wspól-
nego. Dobra organizacja pracy stwarza warunki do efektywnego
wykorzystania czasu. Zła organizacja pracy działa podst"pnie. Ka$da
czynno%& zabiera odrobin" wi"cej czasu ni$ powinna, a $e dzieje si"
tak dzie( za dniem, nieuchronnie obni$a si" twoja efektywno%&.
Nawet drobne bł"dy w organizacji pracy mog mie& istotny wpływ
na zmniejszenie efektywno%ci, poniewa$ powtarzaj si" przy wielu
czynno%ciach. W najgorszym przypadku brak dobrej organizacji
pracy powoduje prawdziwe kłopoty, bo +le zorganizowana osoba:
ma zam"t w kalendarzu,
przeskakuje od zadania do zadania, próbujc zd$y&
z nakładajcymi si" terminami,
jest +le przygotowana i spó+nia si" na spotkania,
cigle przybywa jej papierkowej roboty,
nie ma jasnych priorytetów,
pracuje w bałaganie,
ma problemy w komunikowaniu si" z innymi i +le prowadzi
dokumentacj".
W rezultacie osoba taka podwaja wysiłek, marnuje czas, nie do-
trzymuje terminów, a efekty jej pracy s niewystarczajce, cho& na
pozór wło$yła w ich osigni"cie odpowiedni ilo%& czasu i wysiłku.
Co gorsza, taka kiepska wydajno%& jest doskonale widoczna i wpływa
na prac" innych. Osoby bezpo%rednio współpracujce z kim% +le
zorganizowanym same wpadaj w tarapaty, a winowajc" uwa$aj
nie mo$e znale+& potrzebnych informacji czy dokumentów,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]