empowerment.-jak-zwiekszac-zaangazowanie-pracownikow helion, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4
S
PIS TREŚCI
Coaching ......................................................................................... 72
Szkolenie i prowadzenie grup ...................................................... 76
Rozwój Twoich własnych umiejętności ........................................ 78
5. Podkreślanie pozytywnych aspektów 85
Zachęć pracowników do większego zaangażowania ................. 85
Pozytywne wzmocnienie ............................................................... 89
Przekazywanie informacji zwrotnych ......................................... 90
Uznanie ........................................................................................... 93
Naucz się lubić konflikty .............................................................. 97
6. Działaj teraz! 99
Wywieranie wpływu ....................................................................... 99
Początki ......................................................................................... 104
Praca zespołowa ............................................................................105
Zaangażowanie pracowników w podejmowanie decyzji ........ 107
Empowerment jako sposób na życie .......................................... 111
Angażowanie pracowników w ocenę ......................................... 111
Podsumowanie .............................................................................. 113
Materiały źródłowe i inne lektury
115
Skorowidz
117
Empowerment
1
stanowi istotny element nowoczesnego środowi-
ska biznesu. Firmy, w których nie szuka się nowych sposobów na
zaangażowanie pracowników, nie mogą zbliżyć się do klientów, do-
skonalić świadczonych usług ani też stale wprowadzać innowacji.
W ich przypadku nie jest również możliwe zwiększanie produk-
tywności czy uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej.
Być może wierzymy, że empowerment przynosi korzyści fir-
mom, ale jakie korzyści wynikają z niego dla pracowników? Co
właściwie oznacza empowerment? W jaki sposób managerowie mo-
gą przekazać władzę ludziom, z którymi pracują?
Co oznacza empowerment?
Empowerment oznacza zachęcanie pracowników do większego
zaangażowania w podejmowanie decyzji oraz działań, które mają
wpływ na wykonywaną przez nich pracę. Innymi słowy, należy
stworzyć pracownikom możliwość wykazania, że ich pomysły mo-
gą być dobre oraz że posiadają umiejętności, dzięki którym wyko-
rzystają te pomysły w praktyce.
1
Empowerment (ang.)
— upoważnianie, uprawnianie, umożliwianie
—
przyp. tłum
.
8
E
MPOWERMENT
„Pojawił się problem — zużycie paliwa w naszych samocho-
dach dostawczych było zbyt duże. Usiłowaliśmy ustalić przyczynę
takiego stanu rzeczy: czy działo się tak ze względu na niewłaściwe
prowadzenie samochodów, czy z powodu zbyt szybkiej jazdy lub
częstego używania biegów i sprzęgła? Prawdopodobnie do wzrostu
zużycia paliwa przyczyniły się wszystkie te czynniki. Zebraliśmy
więc wszystkich kierowców i dyskutowaliśmy o zbyt dużym zuży-
ciu paliwa oraz o negatywnych konsekwencjach dla budżetu, które
zaistniałyby, jeśli nie udałoby się poradzić z tym problemem. Kie-
rowcy zaproponowali, aby zapisywać przeciętne „prawidłowe” zu-
życie paliwa wszystkich typów samochodów dostawczych na plan-
szy ściennej, a następnie każdego miesiąca notować, ile litrów
paliwa rzeczywiście zużył każdy z naszych samochodów. Od tego
czasu nastąpiła szybka poprawa sytuacji”.
Manager nadzorujący pracę
szeregowych pracowników
w firmie zajmującej się dystrybucją
Koncepcja empowermentu obejmuje:
♦
zachęcanie pracowników do większej aktywności,
♦
angażowanie ich w przejmowanie odpowiedzialności
za doskonalenie metod wykonywania zadań,
♦
upoważnianie ich do podejmowania ważniejszych decyzji
bez udziału przełożonych.
„Kiedyś nie mogłem kupić nawet długopisu bez pozwolenia
managera do spraw zakupów. Teraz mam własny budżet w wysoko-
ści kilku tysięcy funtów rocznie. Wiem, że jestem odpowiedzialny
za swoje prawidłowe działanie i nie jest to łatwe. Ale ma to sens,
ponieważ sam jestem w stanie lepiej ocenić, co należy kupić, a co
stanowi stratę pieniędzy”.
Kierownik produkcji
W Twojej firmie prawdopodobnie istnieją grupy lub jednostki,
którym do pewnego stopnia przekazano władzę. Niektóre osoby
w ogóle nie chcą się angażować w działania wykraczające poza
wykonywanie przydzielonych im zadań, natomiast inne — przez
pewien czas działają aktywnie, po czym przestają się angażować.
Dla pewnych osób empowerment będzie stanowił jednak nowy
sposób na życie. Niektóre osoby i zespoły chcą się przyczynić do
udoskonalenia działania firmy oraz przejąć większą odpowiedzial-
ność za swoją pracę, zamiast jedynie wykonywać bieżące zadania.
P
OTRZEBA PRZEKAZYWANIA WŁADZY PRACOWNIKOM
9
Wspomniane osoby i zespoły aktywnie uczestniczą w rozwiązywa-
niu problemów i łatwo im przychodzi współpraca z innymi.
Jeśli chcesz przekazać władzę pracownikom, Twoje zadanie bę-
dzie polegało na znalezieniu metod, które zachęcą jak największą
liczbę osób do współpracy z Tobą (zamiast „robienia to, co im
kazano, bez zadawania pytań”), a także do tego, aby przejęły one
na siebie większą odpowiedzialność za wykonywanie zadania.
Zaangażowanie idzie z góry
W empowermencie najważniejsza jest zmiana roli i zachowania
managerów. Proces empowermentu może mieć miejsce jedynie wte-
dy, gdy wiele się oczekuje od pracowników oraz gdy czują się oni
szanowani i doceniani, a także gdy zawsze przykładają się do wy-
konywanych zadań. Dzięki temu można zmienić tradycyjną za-
leżność pomiędzy managerami a ich podwładnymi. Oto jedno
ostrzeżenie, zanim przejdziesz do dalszej części książki: manage-
rowie najwyższego szczebla muszą w pełni popierać przekazywa-
nie władzy pracownikom — bez tego wprowadzenie koniecznych
zmian w kulturze firmy będzie trudne, a może nawet niemożliwe.
Jeśli nie uzyskasz poparcia przełożonych, możesz wypróbować
inne możliwości:
♦
Wprowadź w życie niektóre pomysły zasugerowane w tej
książce i sprawdź rezultaty. Jeśli odniesiesz sukces, możesz
zastosować daną metodę na szerszą skalę.
♦
Porozmawiaj z kolegami na temat korzyści wynikających
z empowermentu i wspólnie ułóżcie prezentację dla
najwyższego kierownictwa. Należy w niej uwzględnić
analizę przypadków przedstawiającą korzyści, które wynikają
z zastosowania empowermentu w innych firmach.
♦
Pożycz tę książkę swojemu szefowi, a następnie porozmawiaj
z nim o możliwościach zastosowania pewnych metod
i technik w swoim dziale.
Postępując w taki sposób, sam sobie przekażesz władzę, a to stano-
wi ważny krok na drodze do przekazania władzy innym osobom.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]