cubase sx. Ćwiczenia pełna wersja, ebooki chomikuj
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Cubase SX.
SPIS TRECI
Æwiczenia
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Piotr Chlipalski, Marcin Dzwonowski
ISBN: 83-7361-033-2
Format: B5, stron: 92
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Coraz nowoczeniejszy sprzêt komputerowy i coraz bardziej zaawansowane programy
sprawiaj¹, ¿e tworzenie muzyki w domu przy pomocy komputera daje coraz lepsze
rezultaty. Jedn¹ z najpopularniejszych aplikacji s³u¿¹cych do tego celu jest Cubase SX
firmy Steinberg. Korzystaj¹ z niej zarówno amatorzy, jak i profesjonalici.
Ksi¹¿ka „Cubase SX. Æwiczenia” pozwoli tak¿e Tobie tworzyæ muzykê za pomoc¹ tego
programu. Kolejne æwiczenia odkryj¹ przed Tob¹ ogromne mo¿liwoci Cubase'a. Nawet,
jeli nie jeste zbyt zaawansowanym u¿ytkownikiem komputera, mo¿esz wykorzystaæ
ten program do realizacji swoich muzycznych marzeñ.
Dziêki tej ksi¹¿ce:
• Poznasz podstawowe elementy systemu do tworzenia muzyki
• Nauczysz siê korzystania z interfejsu Cubase'a SX
• Dowiesz siê jak edytowaæ cie¿ki dwiêkowe
• Nauczysz siê nagrywaæ i odtwarzaæ dwiêk
• Poznasz sposoby ustawiania tempa utworu
• Poznasz techniki obróbki dwiêku i tworzenie efektów dwiêkowych
• Nauczyæ siê nagrywaæ i obrabiaæ pliki MIDI
• Samodzielnie zmiksujesz swoje nagrania
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
O Autorach.................................................................................................................................................6
Przedsłowie ...............................................................................................................................................7
Rozdział 1.
Zagadnienia wstpne ..........................................................................................................................9
Sprzt ............................................................................................................................. 9
Komputer .................................................................................................................. 9
Karta muzyczna ....................................................................................................... 10
Instrument MIDI ...................................................................................................... 11
System odsłuchowy .................................................................................................. 11
Zaczynamy.................................................................................................................... 12
Rozdział 2.
Twoje miejsce pracy — interfejs ................................................................................................15
Projekt .......................................................................................................................... 15
Cofnij (Undo) ................................................................................................................ 16
Interfejs u*ytkownika — krótkie wprowadzenie................................................................ 16
-cie*ki (Track) .............................................................................................................. 17
Pool .............................................................................................................................. 19
Liniał i linia czasu .......................................................................................................... 20
Znaczniki i ich szczególna forma ..................................................................................... 21
Transport Panel.............................................................................................................. 22
Powikszamy, pomniejszamy.......................................................................................... 24
Rozdział 3.
Zabawa klockami ................................................................................................................................ 25
Kolorowanie .................................................................................................................. 25
Przenoszenie z wyrównywaniem ..................................................................................... 26
Kopiowanie ................................................................................................................... 28
Kasowanie..................................................................................................................... 29
No*yczki, gumka, klej.................................................................................................... 29
Loop ............................................................................................................................. 31
Rozdział 4.
O prostym nagrywaniu ..................................................................................................................... 33
Nagrywanie audio .......................................................................................................... 33
Ustawienia audio ...................................................................................................... 33
Rejestracja wła9ciwa ................................................................................................. 34
4
Cubase SX. wiczenia
Nagrywanie MIDI .......................................................................................................... 36
Ustawienia MIDI...................................................................................................... 36
Nagranie „z instrumentu” .......................................................................................... 37
„Zapis na ta9mie perforowanej” ................................................................................. 38
Rozdział 5.
Odtwarzanie............................................................................................................................................ 41
Solo .............................................................................................................................. 41
Gło9no9= 9cie*ek ............................................................................................................ 42
O markerach raz jeszcze ................................................................................................. 42
Rozdział 6.
Tempo i klikanie ................................................................................................................................... 47
Kalkulacja tempa ........................................................................................................... 47
Ustawianie rczne i Tempo Track.................................................................................... 48
Wystukiwanie rytmu ...................................................................................................... 49
Rozdział 7.
Zaawansowane nagrywanie audio..............................................................................................51
Monitorowanie wej9cia ................................................................................................... 51
Dogrywanie 9cie*ki do istniej@cego ju* projektu ............................................................... 53
Nagrywanie na kilku 9cie*kach równocze9nie ................................................................... 53
Automatyczne nagrywanie z lokatorami ........................................................................... 55
Regiony.........................................................................................................................56
Wcinki ..........................................................................................................................57
Wstawka rczna ....................................................................................................... 57
Wstawka z wykorzystaniem lokatorów ....................................................................... 58
Rozdział 8.
Obróbka audio...................................................................................................................................... 59
Online? Offline?............................................................................................................. 59
Edycja w oknie projektu ................................................................................................. 59
Fade In, Fade Out..................................................................................................... 59
Crossfade................................................................................................................. 61
Zmiany za po9rednictwem okna edycyjnego ..................................................................... 62
Cicie, kopiowanie ................................................................................................... 62
Menu Process........................................................................................................... 63
Normalizacja............................................................................................................ 65
Offline Process History ............................................................................................. 65
Rozdział 9.
Zaawansowane nagrywanie MIDI ................................................................................................67
Automatyczna kwantyzacja............................................................................................. 67
Instrumenty VST ........................................................................................................... 68
Dogrywanie do istniej@cego 9ladu .................................................................................... 68
Rozdział 10. Obróbka MIDI ..........................................................................................................................................71
Import pliku MIDI.......................................................................................................... 71
Edycja kontrolerów MIDI ............................................................................................... 71
Kwantyzacja post factum................................................................................................ 72
Transpozycja ................................................................................................................. 73
Bbny MIDI (Drum Editor)............................................................................................. 73
Zapis nutowy ................................................................................................................. 74
Spis treci
5
Rozdział 11. Mix................................................................................................................................................................77
Stół mikserski ................................................................................................................ 77
Obsługa miksera....................................................................................................... 78
Ró*nice pomidzy kontrolerami MIDI, Audio a VST................................................... 78
Regulacja gło9no9ci za pomoc@ tłumików ................................................................... 79
Korektor .................................................................................................................. 80
Kopiowanie ustawieI danego kanału .......................................................................... 80
Grupowanie kanałów ................................................................................................ 81
Automatyzacja ............................................................................................................... 82
Write — zapisanie zmian pozycji suwaka ................................................................... 82
Read — wywołujemy trzsienie ................................................................................. 82
Zapis sejsmografu — Automation Track..................................................................... 83
Poprawiamy natur................................................................................................... 83
Master Automation ................................................................................................... 83
Efekty w czasie rzeczywistym ................................................................................... 84
Panorama ................................................................................................................ 86
Rozdział 12. Eksport......................................................................................................................................................87
Eksport 9cie*ek audio ..................................................................................................... 87
Eksport 9cie*ek MIDI do plików *.MID........................................................................... 88
Eksport 9cie*ek MIDI do plików audio............................................................................. 88
Eksport cało9ci do jednego pliku audio............................................................................. 89
Posłowie...................................................................................................................................................91
4.
O prostym nagrywaniu
Rozdział
Poznałe ju podstawy obsługi interfejsu Cubase, pora wzi si do prawdziwej pracy. Na
pocztek stworzymy sobie własny materiał wejciowy — rozpoczynamy prost sesj
nagraniow. Niniejszy rozdział podzielilimy na dwie czci — audio i MIDI, w obydwu
opisujc tylko najprostsze funkcje. Zagadnieniami bardziej zaawansowanego nagrywania
zajmiemy si w rozdziałach 7. i 8.
Poniewa poprzednio stworzone dzieło moe nam odrobin zaciemnia ogld rzeczywistoci,
nie bdziemy go ju wykorzystywa. Jeli jeste do, emocjonalnie przywizany — za-
pisz projekt, zamknij go i utwórz nowy; jeli jest Ci on obojtny — zamknij projekt, nie
zapisujc go.
Nagrywanie audio
Ustawienia audio
By móc cokolwiek nagra, musisz przebrn przez gszcz ustawie, audio, aby poinfor-
mowa program, z którego 1ródła i w jakiej jakoci ma nagrywa. Przeprowadzimy Ci
przez tajniki tych ustawie, krok po kroku.
Urzdzenie wejciowe
Jeeli dysponujesz prostym mikrofonem, moesz podłczy go do wejcia mikrofonowego
karty. W innym wypadku zalecamy wejcie
line-in
— przedwzmacniacz w wejciu mikro-
fonowym wikszoci kart jest, powiedzmy, nie najlepszy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]