cubsx3-1, Książki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Cubase SX 3 dla
Autorzy: Eric D. Grebler, Chris Hawkins
T³umaczenie: Ma³gorzata Paj¹k
ISBN: 978-83-246-0784-6
Tytu³ orygina³
Format: B5, stron: 288
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Odkryj œwiat cyfrowej obróbki dŸwiêku
Skonfiguruj sprzêt i oprogramowanie
Wykorzystaj instrumenty z ³¹czem MIDI
Zmiksuj œcie¿ki muzyczne
Komputery bardzo szybko sta³y siê narzêdziami pracy profesjonalnych muzyków. Nawet
stare, poczciwe „oœmiobitowe” pomog³y wielu twórcom w komponowaniu, miksowaniu
i nagrywaniu swoich utworów. Dziœ trudno wyobraziæ sobie studio nagraniowe bez
komputera. Wielkie analogowe konsolety zosta³y zast¹pione urz¹dzeniami cyfrowymi,
instrumenty muzyczne po³¹czone s¹ ze sprzêtem nagrywaj¹cym poprzez ³¹cze MIDI,
a rolê sekwencera pe³ni komputer wyposa¿ony w odpowiednie oprogramowanie.
Wœród aplikacji wspomagaj¹cych tworzenie muzyki i obróbkê dŸwiêku zas³u¿on¹
popularnoœci¹ cieszy siê pakiet Cubase firmy Steinberg. Wersja oznaczona symbolem
SX 3 to flagowy produkt tej firmy, przeznaczony dla muzyków, kompozytorów,
producentów i in¿ynierów dŸwiêku.
„Cubase SX 3 dla zapaleñców” to podrêcznik, dziêki któremu krok po kroku zapoznasz
siê z podstawami u¿ytkowania tego niezwyk³ego narzêdzia. Czytaj¹c go, dowiesz siê,
jak optymalnie skonfigurowaæ swój sprzêt do pracy z Cubase, w jaki sposób korzystaæ
z szablonów projektów oraz pracowaæ z plikami dŸwiêkowymi. Nauczysz siê nagrywaæ
dŸwiêk, edytowaæ go i rozmieszczaæ w projekcie œcie¿ki dŸwiêkowe. Poznasz techniki
miksowania œcie¿ek, stosowania filtrów i efektów oraz zgrywania gotowych utworów do
plików w formacie MP3. Dostosujesz program do w³asnych potrzeb, bêdziesz zarz¹dzaæ
bibliotek¹ dŸwiêków i za pomoc¹ interfejsu MIDI po³¹czysz instrumenty muzyczne
z komputerem.
Dobór ustawieñ karty dŸwiêkowej i interfejsu MIDI w komputerze
Tworzenie nowego projektu w oparciu o szablon
Nagrywanie dŸwiêku
Praca w oknie projektu
Edycja dŸwiêku
Edycja œcie¿ek MIDI
Miksowanie kana³ów
Filtry i efekty
Konfigurowanie programu Cubase
Korzystanie z hitpointów
Ta ksi¹¿ka uczyni z Ciebie cyfrowego wirtuoza
zapaleñców
Spis treści
Wstęp ..........................................................................12
Rozdział 1
Koniguracja SX ............................................................15
Rozpoczęcie pracy z Cubase ...............................................................16
Rozpoczęcie pracy z Cubase dla użytkowników Windows ............16
Ustawienia karty dźwiękowej — VST Multitrack .................................17
Co to jest latencja (latency)? .........................................................17
Jak zmniejszyć latencję? ................................................................17
Windows XP — użycie ASIO ..........................................................17
Mac OS X — Core Audio ...............................................................20
Ustawienia MIDI .................................................................................21
DirectMusic (Windows XP) — Core MIDI System (OS X) ................22
Aktywacja i dezaktywacja interfejsów MIDI ..................................22
Zmiana nazwy interfejsów MIDI ...................................................23
All MIDI Inputs ..............................................................................24
Domyślne porty MIDI ....................................................................24
Rozdział 2
Tworzenie nowego projektu — szablony projektów ...27
Tworzenie nowego projektu i konigurowanie ustawień.....................28
Tworzenie pustego projektu .........................................................28
Zmienianie ustawień projektu .......................................................30
SpiS TREśCi
5
Praca z szablonami .............................................................................33
Rozpoczęcie projektu przy użyciu standardowo zainstalowanych
szablonów ................................................................33
Tworzenie własnych szablonów ....................................................35
Rozdział 3
Nagrywanie audio ........................................................39
Dodawanie i ustawienia ścieżki audio .................................................40
Dodawanie ścieżki audio ..............................................................40
Ustawienie wejścia ścieżki i włączanie monitoringu ścieżki...........42
Praca z kanałami wejściowymi (tylko w wersji SX) ..............................44
Ustawianie poziomu wejścia — wzmocnienie wejścia ..................45
Od pokręteł do suwaków .............................................................46
Ustawianie poziomów nagrywania ...............................................47
Nagrywanie audio ..............................................................................48
Ustawianie tempa utworu ............................................................48
Używanie metronomu ..................................................................49
Nagrywanie — używanie Punch In i Punch Out ............................50
Nagrywanie z efektami .................................................................53
Rozdział 4
Nagrywanie MiDi .........................................................57
Ładowanie projektu samouczka .........................................................58
Dodawanie ścieżki MIDI ......................................................................59
Łączenie wejść i wyjść ścieżki MIDI .....................................................59
Nagrywanie MIDI ................................................................................61
Ustawianie lokalizatorów — Punch In i Punch Out .......................61
Nagrywanie ................................................................................63
Nagrywanie w cyklach — tryby nagrywania .................................64
Rozdział 5
Aranżacja w oknie projektu .........................................69
Poruszanie się po oknie projektu ........................................................70
Inspector ścieżki ...........................................................................70
Zoom projektu ..............................................................................71
Aranżowanie za pomocą Project Window ..........................................78
Kopiowanie zdarzeń audio i fragmentów MIDI .............................78
6
SpiS TREśCi
Usuwanie zdarzeń audio lub partii MIDI .......................................80
Dzielenie i przesuwania zdarzeń audio i partii MIDI ......................81
Sklejanie zdarzeń i partii ...............................................................84
Zmiana rozmiaru zdarzeń i partii ..................................................85
Zmiana rozmiaru partii MIDI .........................................................88
Rozdział 6
Edycja audio — Sample Editor i Audio part Editor ......91
Edycja zdarzeń audio ..........................................................................92
Wgrywanie samouczka projektu ...................................................92
Przycinanie zdarzeń audio ............................................................93
Tworzenie regionów ...........................................................................97
Praca z nakładającymi się na siebie zdarzeniami audio
i tworzenie przenikania .................................................105
Ustawianie zdarzenia audio z przodu .........................................105
Tworzenie i edycja przenikania....................................................107
Audio Part Editor ..............................................................................110
Tworzenie partii audio ................................................................111
Edycja partii audio ......................................................................111
Przesłuchiwanie zdarzeń w partii audio ......................................114
Rozdział 7
Edycja MiDi ................................................................115
Edycja informacji o nutach MIDI .......................................................116
Samouczek projektu ...................................................................116
Zmiana wysokości .......................................................................116
Korygowanie precyzji grania .......................................................119
Zmiana
dynamiki
.....................................................................121
Kwantyzacja MIDI .............................................................................127
Rozdział 8
praca z instrumentami VST ........................................131
Wgrywanie instrumentu VST ............................................................132
Łączenie ścieżki MIDI z instrumentem...............................................134
Zamrażanie instrumentów VST .........................................................137
Zamrażanie instrumentu .............................................................137
Odmrażanie instrumentu ............................................................139
SpiS TREśCi
7
Rozdział 9
poznajemy mikser ......................................................141
Regulacja głośności i panoramy kanału ............................................142
Wyciszanie i solo kanałów ................................................................145
Wyciszanie i solo pojedynczych kanałów ....................................145
Funkcje Global Unmute i Global Unsolo ......................................146
Widok kanałów miksera ...................................................................147
Ukrywanie kanałów ....................................................................147
Zachowywanie i przywracanie ustawień widoku miksera ...........149
Rozdział 10
Stosowanie korekcji i efektów .......................................151
Stosowanie korekcji kanału ..............................................................152
Wstawianie efektów do kanału.........................................................155
Praca z kanałami FX ..........................................................................159
Rozszerzanie miksera ..................................................................161
Przetwarzanie audio ofline ..............................................................164
Stosowanie standardowego przetwarzania audio ......................164
Stosowanie wtyczek audio w trybie ofline .................................166
Rozdział 11
Automatyzacja i wskazówki odnośnie miksowania ...169
Nagrywanie ruchu suwaków miksera ...............................................170
Automatyzacja korektora ..................................................................175
Wskazówki odnośnie miksera — kanały grupowe i połączone .........177
Kanały grupy ..............................................................................177
Łączenie kanałów .......................................................................181
Rozdział 12
Kończenie miksu .........................................................183
Zgrywanie miksu ..............................................................................184
Tworzenie pliku MP3 .........................................................................188
Rozdział 13
Dostosowywanie Cubase ...........................................191
Dostosowywanie panelu transportu .................................................192
Używanie ustawień widoków panelu transportu ........................192
Dostosowywanie składników ......................................................193
[ Pobierz całość w formacie PDF ]