delphi-2006.-cwiczenia-praktyczne pełna wersja, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Delphi 2006.
SPIS TREŒCI
Æwiczenia praktyczne
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Andrzej Or³owski
ISBN: 83-246-0524-X
Format: A5, stron: 128
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Delphi 2006 to najnowsza wersja niezwykle popularnego œrodowiska
programistycznego, które jest po³¹czeniem jêzyka programowania Object Pascal
z mo¿liwoœci¹ budowania aplikacji z „klocków” — gotowych komponentów.
Taka filozofia pracy pozwala na tworzenie nawet najbardziej z³o¿onych programów
szybko i efektywnie. W najnowszej wersji Delphi mo¿liwe jest tak¿e korzystanie
z elementów platformy .NET opracowanej przez firmê Microsoft. Za pomoc¹ tego
œrodowiska mo¿na kreowaæ zarówno proste aplikacje konsolowe, jak i rozbudowane
systemy informatyczne wykorzystuj¹ce mechanizmy sieciowe, bazy danych
i zaawansowane biblioteki graficzne.
Ksi¹¿ka „Delphi 2006. Æwiczenia praktyczne” to wprowadzenie do programowania
z wykorzystaniem tego w³aœnie œrodowiska. Czytaj¹c j¹ i wykonuj¹c kolejne æwiczenia,
nauczysz siê zasad korzystania z narzêdzi oferowanych przez Delphi i przyswoisz sobie
regu³y pisania programów w jêzyku Object Pascal, bêd¹cym fundamentem œrodowiska.
Poznasz ró¿nice miêdzy aplikacjami wykorzystuj¹cymi biblioteki Win32 i .NET,
utworzysz w³asne programy oraz skompilujesz je i uruchomisz.
• Interfejs u¿ytkownika Delphi 2006
• Podstawowe elementy jêzyka Object Pascal
• Definiowanie parametrów projektu
• Aplikacje konsolowe
• Tworzenie aplikacji okienkowych w oparciu o komponenty VCL i .NET
• Korzystanie z bibliotek WinAPI i OpenGL
Poznaj profesjonalne narzêdzie programistyczne
i korzystaj z niego podczas pracy
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp
9
Rozdział 1.
Środowisko Delphi 2006
11
Uruchomienie Delphi 2006
11
Podstawowe pola paska Menu
12
Pole File
13
Pole Edit
14
Pole View
15
Pole Project
18
Pole Run
19
Rozdział 2.
Podstawy języka Delphi
21
Stałe
21
Zmienne
22
Typy liczb i ich zakresy
23
Liczby całkowite
23
Liczby rzeczywiste
24
Instrukcje
25
Instrukcja grupująca (begin...end)
25
Instrukcje powtarzające
29
Instrukcja procedury (procedure)
31
Instrukcja skoku (goto)
32
Instrukcja przypisania (:=)
32
Instrukcja pusta
32
6
Delphi 2006 • Ćwiczenia praktyczne
Instrukcja warunkowa (if)
32
Instrukcja wiążąca (with)
33
Instrukcja wyboru (case)
34
Funkcje konwersji
35
Rozdział 3.
Własne aplikacje
37
Tworzenie aplikacji
37
Nowy projekt
37
Zachowanie projektu (plików) na dysku
40
Otwieranie projektu lub pliku
42
Zamknięcie pliku (Close)
45
Zamknięcie wszystkich plików (Close All)
46
Drukowanie (Print)
46
Rozdział 4.
Przykładowe aplikacje
47
Aplikacje konsolowe
48
Aplikacja konsolowa dla Win32
48
Aplikacja konsolowa dla platformy .NET
53
VCL Form Applications — Delphi for Win32
54
Nowy projekt aplikacji typu VCL Forms dla Win32
55
Podsumowanie
78
Windows Forms Application — Delphi for .NET
(WinForm)
81
Nowy projekt aplikacji typu Windows Forms
Application — Delphi for .NET
81
Rozdział 5.
Z Delphi 7 do Delphi 2006
89
Z Delphi 7 do VCL Win Application
— Delphi for Win32
90
Z Delphi 7 do VCL Win Application — Delphi for .NET
94
Z Delphi 7 do Windows Forms Application
— Delphi for .NET
96
Z Delphi 7 do WinForm metodą dołączenia modułu
97
Z Delphi 7 do WinForm metodą adaptacji funkcji
99
Rozdział 6.
Rozszerzenia Delphi 2006
101
Osobowości
101
Uzupełnianie bloków
102
begin
102
for
102
while
103
repeat
103
Spis treści
7
Paski zmian
103
Refaktoryzacja
104
Szablony dynamiczne
104
Otaczanie (surround)
107
Dodatek A
Dla dociekliwych
109
Aplikacja wykorzystująca WinAPI
109
Grafika OpenGL
115
Biblioteki
120
Podsumowanie
126
W tej części książki przedstawione zostaną przykłady tworzenia
podstawowych aplikacji dla Win32 i platformy .NET. Środo-
wisko programistyczne Delphi 2006 umożliwia tworzenie
aplikacji dla Win32 oraz dla platformy .NET. Ponieważ aplikacje two-
rzone dla platformy .NET nie mogą być uruchomione na komputerze,
na którym nie zainstalowano odpowiednich składników, lub kompu-
ter nie pracuje pod kontrolą systemu Windows 2003, istnieje potrzeba
oznaczenia, dla której platformy utworzona została dana aplikacja. Ist-
nieją przynajmniej dwa (2) sposoby rozróżnienia, dla której plat-
formy utworzona została dana aplikacja:
Nadanie programowi nazwy z sekwencją _NET w nazwie
programu, np. Klawisz_NET.
1.
Rozróżnienie, na podstawie ikony programu, tak jak pokazuje
to rysunek 4.1.
2.
Rysunek 4.1.
Ikony programów
dla Win32
i platformy .NET
Różnice są widoczne (szachownica dla Win32 i skrzyżowane strzałki
dla .NET). Aplikacje tworzone dla Win32 i .NET różnią się nie tylko
ikoną programu, ale głównie składnią poszczególnych poleceń, kom-
ponentami i ich obsługą, oraz innymi elementami, które zostaną po-
kazane w przykładach poszczególnych aplikacji tworzonych dla tych
platform.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]