delphi 7. ćwiczenia zaawansowane ebook, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4
Delphi 7. wiczenia zaawansowane
Wykorzystanie protokołu SMTP.....................................................................................35
Wysyłanie e-maili.....................................................................................................35
Wykorzystanie protokołu HTTP......................................................................................44
Ł7czenie si9 z serwerem HTTP..................................................................................44
Wymiana danych......................................................................................................45
Praktyczne przykłady wykorzystania protokołu HTTP......................................................49
Wykrywanie nowej wersji programu..........................................................................49
Wykorzystanie wyszukiwarki serwisu 4programmers.net.............................................52
Podsumowanie...............................................................................................................63
Rozdział 3. ActiveX......................................................................................................................................................65
Co to jest COM?............................................................................................................65
Tworzenie obiektów COM..............................................................................................65
Wpisywanie kodu — ROT13..........................................................................................72
Budowa i rejestracja kontrolki.........................................................................................73
Wykorzystanie obiektu COM..........................................................................................74
Czym jest ActiveX?........................................................................................................74
Importowanie kontrolek ActiveX.....................................................................................75
Wykorzystanie komponentu TShockwaveFlash...........................................................76
Tworzenie kontrolek ActiveX..........................................................................................77
Przykładowa kontrolka ActiveX......................................................................................78
Tworzenie interfejsu COM........................................................................................78
Tworzenie kontrolki ActiveX.....................................................................................79
Budowa, rejestracja i instalacja kontrolki....................................................................89
Wykorzystanie kontrolki TVText...............................................................................90
Publikowanie ActiveX w Internecie.................................................................................91
Wzgl9dy bezpieczeAstwa...........................................................................................94
Podsumowanie...............................................................................................................94
Rozdział 4. IntraWeb.................................................................................................................................................95
Tworzenie projektu........................................................................................................95
Uruchamianie projektu...................................................................................................96
Dodajemy kontrolki........................................................................................................97
Obsługa zdarzeA.......................................................................................................97
Przechwytywanie informacji......................................................................................98
Komunikaty informacyjne.........................................................................................99
Flash...........................................................................................................................100
Wykorzystanie JavaScriptu...........................................................................................101
Tworzenie kilku formularzy..........................................................................................102
Wysyłanie plików.........................................................................................................104
Podsumowanie.............................................................................................................104
Rozdział 5. Bazy danych dbExpress.................................................................................................................105
Czym s7 aplikacje typu klient-serwer?............................................................................105
Narz9dzia...............................................................................................................105
Komponenty..........................................................................................................106
dbExpress....................................................................................................................106
Ł7czenie z serwerem...............................................................................................106
Tworzenie tabel......................................................................................................109
Dodawanie nowych rekordów..................................................................................110
Odczytywanie rekordów..........................................................................................111
Kasowanie rekordów..............................................................................................113
Spis treci
5
Przykład działania — ksi9ga goci.................................................................................116
Projektowanie tabel................................................................................................117
Projektowanie interfejsu..........................................................................................117
Kod aplikacji..........................................................................................................119
Informacje o bazie danych............................................................................................125
Inne komponenty dbExpress.........................................................................................126
Podsumowanie.............................................................................................................128
Rozdział 6. Informacje o sprzcie.....................................................................................................................129
Informacje o katalogach................................................................................................129
Informacje o uIytkowniku............................................................................................131
Informacja o systemie operacyjnym...............................................................................131
Informacja o klawiaturze...............................................................................................133
Informacje o systemie...................................................................................................134
Krótki przegl7d pól rekordu.....................................................................................134
Przykładowy program.............................................................................................135
Cz9stotliwoJ taktowania procesora.........................................................................136
Informacje o stanie pami9ci...........................................................................................137
Lista aktywnych procesów............................................................................................139
Ikony procesów......................................................................................................141
W7tki procesu..............................................................................................................143
Formularz realizuj7cy wywietlenie w7tków procesu.................................................143
„Zabijanie” aktywnych procesów..................................................................................147
Informacje o dyskach...................................................................................................149
Lista wszystkich dysków.........................................................................................149
Etykiety dysków.....................................................................................................151
Dodatkowe informacje na temat dysków..................................................................152
Pobieranie rozmiaru dysków....................................................................................153
RozdzielczoJ ekranu...................................................................................................155
Odczyt aktualnej rozdzielczoci...............................................................................155
Zmiana rozdzielczoci.............................................................................................156
Podsumowanie.............................................................................................................158
3.
ActiveX
Rozdział
Ten rozdział bdzie powicony w całoci kontrolkom ActiveX. Do czego słu oraz co
to jest ActiveX? W jaki sposób umieszcza% kontrolki ActiveX w Internecie oraz jak je
tworzy% na bazie komponentów VCL. Tego wszystkiego dowiesz si czytaj c ten rozdział.
Wczeniej jednak musisz zapozna% si z pojciem COM...
Co to jest COM?
COM — od ang.
Component Object Model
. Specyfikacja firmy Microsoft, która w załoeniu
dotyczy tworzenia obiektów wielokrotnego uytku, niezalenie od j"zyka programowania.
,eby zrozumie% ActiveX, musisz zrozumie% COM — postaram si to zwi/le wytłumaczy%.
Otó firma Microsoft wymyliła model obiektów, które mog by% wykorzystywane w ka-
dym rodowisku programistycznym Win32. Wynikiem powstania obiektu COM jest kon-
trolka z rozszerzeniem .dll. Kontrolka taka moe by% wykorzystana zarówno w Delphi,
jak i Visual C++, C++ Builderze, czy Visual Basicu.
Tworzenie obiektów COM
COM jest podstaw dla ActiveX i dla OLE. ,eby zrozumie% istot działania ActiveX,
musisz zrozumie% istot działania COM — st d nastpuj ce %wiczenie.
wiczenie 3.1.
Tworzenie nowego projektu.
66
Delphi 7. wiczenia zaawansowane
1.
Z menu Delphi wybierz New/New/Other. Pojawi si Repozytorium. Zaznacz zakładk
ActiveX (rysunek 3.1).
Rysunek 3.1.
Zakładka ActiveX
Repozytorium
2.
Zaznacz w tym oknie ikon ActiveX Library i nacinij OK. W tym momencie zostanie
utworzony pusty projekt.
3.
Z polecenia File wybierz pozycj Save. Wska miejsce, gdzie Delphi ma zapisa% plik.
Utworzylimy włanie pusty projekt, ale na razie do niczego nam to nie słuy. Utworzenie
właciwego obiektu COM te jest proste — polega na wybraniu ikony Com Object.
wiczenie 3.2.
Tworzenie obiektu COM.
1.
Maj c otwarty projekt z %wiczenia 3.1 ponownie wybierz pozycj File/New/Other.
2.
Z zakładki ActiveX tym razem wybierz pozycj Com Object. Delphi wywietli okno
kreatora obiektów COM, widoczne na rysunku 3.2.
Rysunek 3.2.
Kreator obiektów COM
3.
W polu
wpisz
.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]