dynometr, Ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dynometr ver. 3.11
Wyznaczanie mocy silnika w warunkach drogowych
Tradycyjne wyznaczanie mocy. ............................................................................................. 3
Opis programu........................................................................................................................ 3
Wykonywane pomiarów: ....................................................................................................... 7
Przeprowadzanie testu:....................................................................................................... 7
Test przyspieszenia: ........................................................................................................... 7
Wyznaczanie mocy: ........................................................................................................... 8
Test szybkościomierza ....................................................................................................... 8
Test hamowania..................................................................................................................8
Informacje dodatkowe............................................................................................................9
Samochód osobowy............................................................................................................ 9
Samochód ciężarowe.......................................................................................................... 9
Wyposażenie ........................................................................................................................ 10
2
Tradycyjne wyznaczanie mocy.
Obecne na rynku urządzenia mierzą moc w następująco sposób:
Test na hamowni - samochód wjeżdża na rolki. Rolki zostają zahamowane aby test odbywał
się przy obciążeniu.
Zaletą tego urządzenia jest taka że możemy ustawić silnik przy obciążeniu.
Wada to że nie otrzymamy dokładnej szybkości, przyspieszenia, ponieważ opór wiatru, opór
toczenia jest duży.
Następna wada to cena, oraz duża objętość którą potrzebujemy do tego urządzenia.
Opis programu.
W skład programu wchodzą: bazy danych, pola wprowadzania danych, pola informacyjnego,
Wykresy, tabelki, zdjęcia
Pole danych - wprowadź prawidłowe dane
Wprowadzenie danych zewnętrznych oraz podstawowych parametrów testowanego
samochodu:
Pole nad danymi informuje nas jaki zastosowano czujnik (ilość impulsów na obr.)
Przeprowadzony pomiar jest zgodny z normą DIN 70210
Ciśnienie i Temperatura podawane są z tolerancją 0,3%
Pole danych będzie czerwone jeżeli wprowadzone dane będą większe niż 8%.
Gęstość paliwa (diesel). Podaj gęstość paliwa, niska gęstość obniża moc, która będzie
zmieniała się w niższych granicach.
Ciśnienie powietrza w hPa
Temperatura w ‘C
Przekładnia, przekładnia biegu zostanie przetestowana, Mechanizm różnicowy.
Waga samochodu
Obwód koła
K – współczynnik (impulsy co 1000m). Może być podany zamiast obwodu koła.
Obwód nie napędowego koła
Pole informacji
Informuje nas o otwartych plikach z wynikami testów. Program umożliwia jednoczesne
otwarcie do czterech plikach. W polu komentarza możemy zamieścić krótki opis testu
(np. stan początkowy, po wprowadzonych zmianach
C:/DYNODAT/SCAN/124/Sn 3.acc Przed modernizacją
C:/DYNODAT/SCAN/124/Sn 3w.acc Po wzmocnieniu
C:/dynodat/BUS/Bus 6.acc Diesel
Wykresy i zestawienia
Pod paskiem menu znajdują się cztery przyciski pod którymi znajdują się wyniki i
zestawienia zarejestrowanych danych.
Wykres szybkości / czas
Wykres mocy/moment obrotowy
Tabela zawierająca pomiar czasu, szybkość, przebytego dystansu
Rejestrowanie danych.
3
Opis menu Progamu
Menu programu:
Wyjście
Wykres – Bft, Szybkość, Wykres Nm/KM
Tabele
Opcje – Ustawienia, Kolor, Ustaw Drukarkę, Hasło
Rejestracja danych w czasie testu
Informacja
Zdjęcia
Zdjęcia samochodów zmieniają się w zależności od wybranej opcji (samochody osobowe ,
ciężarowe) Program ma wbudowane 5 zdjęć. Możemy używać tych zdjęć jak i zapisać swoje
W tym celu potrzebujemy wykonać własne zdjęcia w formacie JPG. Przegrać do głównego
katalogu programu zmieniając im nazwy.
Szybkość / czas / wykres
Przy uruchomieniu pierwszego dużego okna pokaże się wykres szybkość/czas, który jest
podstawą do przeprowadzenia testu mocy. Ważne jest żeby test odbywał się bez żadnych
zakłóceń. Myszki możemy używać jako wskaźnika, wskazując interesujący punkt na
wykresie. Możemy wybierać między wykresami z km/h / czas ; KM / obr. ; Nm / obr.
Prawym przyciskiem myszy (na oknie wykresu) możemy otworzyć menu, w którym możemy
przeprowadzić test hamulców. Wykres można wygładzić, żeby wyrównać przebieg wykresu.
Krzywa pokazuje hamowanie aż do zatrzymania z momentu toczenia auta.
Krzywa mocy
Przez uruchomienie następnego pola pokaże się krzywa mocy.
Możemy ustawić wyniki końcowe przez okno „Control”
Drugi nacisk na wynik końcowy zostanie pokazany na marginesie
Przy naciśnięciu prawego klawisza myszy pokaże nam się opcja drukowania
Tabele
W tabeli możemy zobaczyć wyniki testu. Grupuje ona pomiar czasu, szybkość w czasie testu,
przejechany dystans. Interesujące wyniki można wybrać i wydrukować.
Rejestrator
Po wybraniu okaże nam się menu, aby go otworzyć musi być już jakaś dana w pliku.
Tutaj utworzyliśmy nowy plik danych i sprawdziliśmy czy nie ma nigdzie czerwonych pól.
* Trzeba wpisać wagę pojazdu.
* Proszę podłączyć najpierw przetwornik i nacisnąć pole „test box”
Pokaże nam się 0378 w prawym rogu lub coś podobnego
W razie pokazania 0378L podłączyć drukarkę
* Teraz możemy mierzyć obwód koła
Uruchom pole (kalibruj koło) wpisz odległość drogi testowej, jedź powoli ustal punkt testowy
i naciśnij <spacje>
Jedź z normalną szybkością i patrz na zakreślone pole i naciśnij ponownie <space>.
Zostaniesz zapytany czy chcesz zapisać wynik testu do danych.
Naciśnij (y) dla zatwierdzenia (n) dla rezygnacji .
4
* Teraz mierzymy przekładnie
Naciśnij pole (Find Total Gearratio)
Jedź na wybranym biegu przy ustalonych obrotach 3000rpm (6000 rpm) na którym zostaną
wykonane testy i naciśnij <space>. Wynik pomiaru zostanie obliczony
Wynik będzie podany
* Pomiar przełożenia mechanizmu różnicowego
Naciśnij pole (Find Differential).
Jedź na wybranym biegu przy ustalonych obrotach 3000rpm (6000 rpm) na którym zostaną
wykonane testy i naciśnij <space>. Wynik pomiaru zostanie obliczony
* Test szybkościomierza
Naciśnij pole (Prędkościomierz).
Naciśnij klawisz ustawiający określoną prędkość F2 – F10 i 1 – 6
* Naciśnij pole (Rejestracja)
Zanotuj sobie datę z góry, program automatycznie utworzy nowy plik, przy rozpoczęciu
nowego testu –01 –02 itd.
Możemy używać linii do KM –i Momentu obrotowego
Niekiedy przebieg nie mieści się na współrzędnych, ale niema to znaczenia, ponieważ w
czasie analizowania możliwe jest dowolne przemieszczanie wykresu na siatce współrzędnych.
Test przyspieszenia
* Naciśnij pole (Rejestracja)
Rozpoczęcie rysowania diagramu rozpocznie się po naciśnięciu klawisza <space>
Przyspiesz tak szybko jak jest to możliwe
Potem możemy zacząć hamowanie i naciśnij <space>, aby zakończyć pomiar
Test mocy
* Naciśnij pole (Rejestracja)
Uruchom silnik Wrzuć bieg na którym chcesz mierzyć i naciśnij <space>. Potem przyspiesz
aż do maks. Obrotów, wyluzuj i kiedy prędkość zmniejszy się o 20km/h od maksymalnej
szybkości, którą osiągnąłeś. Zatrzymaj auto i naciśnij <space> aby zakończyć test. W celu
wyeliminowana przypadkowych błędów powtórzyć pomiar.
Opcje 1
Tutaj możemy wybrać odniesienie krzywej na wykresie, gdy chcemy porównać ją z
pomiarem mocy.
Wybierz samochód a potem rodzaj silnika.
Opcje 2
Tutaj ustawiamy dane które przy nie prawidłowym pomiarze zostaną pokazane.
Opcje 3
Ustawienie wyświetlania grafiki. To może nam pomóc, gdy mamy więcej podobnych
samochodów. Dla wartości 0 skala ustawi się automatycznie.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]