e-learning w edukacji. jak stworzyć multimedialną i w pełni interaktywną treść dydaktyczną pełna wersja, ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treści
3
Rozdział 1. Wprowadzenie do e-learningu
.....................
5
Modele kształcenia z wykorzystaniem e-learningu
...............
10
Nauczanie komplementarne — blended learning
................
12
Formy e-learningu
...................................
14
Technologie Web 2.0 a e-learning
.........................
15
Klasy systemów e-learningowych
..........................
17
Struktura platform e-learningowych
........................
21
Architektura systemów e-learningowych
.....................
23
Wady i zalety e-learningu
...............................
24
Rozdział 2. Technologie Web 2.0 wspierające
systemy e-learningowe
.................................
26
Web 2.0 narzędziem edukacyjnym
.........................
28
Webcasty, podcasty, screencasty
..........................
34
Społeczności i ich zastosowanie w e-learningu
.................
36
Aplikacje Google wspomagajÄ…ce proces dydaktyczny
.............
45
E-portfolio
........................................
59
Mind mapping — mapy myśli
............................
60
Rozdział 3. Treść szkoleniowa — narzędzia e-learningu
...........
66
Przegląd narzędzi open source służących
do tworzenia treści e-kursów
............................
68
Narzędzia do edycji multimediów na potrzeby e-kursu
............
86
Interaktywne materiały dydaktyczne
.......................
95
PrzeglÄ…d wybranych platform e-learningowych
................
108
Porównanie wybranych platform e-learningowych
..............
111
Rozdział 4. Moodle — platforma e-learningowa
...............
112
Instalacja systemu Moodle
.............................
112
Rozpoczynanie pracy z systemem
........................
121
Zarządzanie użytkownikami serwisu przez administratora
........
125
Projektowanie e-kursu
...............................
139
4
Rozdział 5. Moduły i rozszerzenia systemu Moodle
...........
221
Zarządzanie użytkownikami systemu
......................
221
Oceny
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
228
Lokalizacja serwera Moodle
............................
229
Ustawienia językowe
.................................
230
Moduły
.........................................
232
Ochrona
........................................
236
WyglÄ…d
.........................................
240
Strona główna
.....................................
244
Serwer
..........................................
245
Networking
......................................
249
Raporty
.........................................
249
Inne
...........................................
252
Nowe tematy graiczne w systemie
........................
252
Nowe bloki i moduły w systemie Moodle
....................
255
Rozdział 6. Efektywność e-learningu
.......................
288
Pozainansowa efektywność kształcenia
....................
288
Ekonomiczny aspekt wdrożenia e-learningu
..................
292
Zakończenie
.......................................
297
Zasoby e-learningowe w internecie
........................
298
Słownik terminów
...................................
299
Bibliograia
........................................
301
Netograia
.........................................
303
Skorowidz
.........................................
304
26
Rozdział 2.
Technologie Web 2.0 wspierajÄ…ce systemy e-learningowe
Utworzenie specyikacji języka HTML przez Tima Bernersa-Lee i udostępnienie pierw-
szych stron WWW przyczyniło się do zmiany roli internetu, który z medium komuni-
kacyjnego stał się także narzędziem do publikowania informacji. Dynamiczny rozwój
technologii webowych spowodował, iż obecnie nie jest problemem publikowanie włas-
nych treści w postaci bloga albo złożonego serwisu WWW czy dokonywanie płatności
online. Kolejnym krokiem w rozwoju technologii umożliwiających łatwe publikowa-
nie treści w internecie jest tzw. Web 2.0. Pojęciem tym przyjęło się określać serwisy
internetowe, w których funkcjonowaniu główną rolę odgrywają czynni użytkownicy.
Użytkownicy ci rejestrują się w serwisie, generują treść w postaci wypowiedzi na fo-
rum czy wpisów w blogach tematycznych, dzielą się zdjęciami czy materiałami ilmo-
wymi, a także publikują własne poradniki czy encyklopedie sieciowe z informacjami.
To od tworzącej się społeczności użytkowników zależy, czy serwis będzie dalej funk-
cjonował, rozwijał się oraz czy będzie postrzegany jako wartościowe miejsce w sieci.
Oczywiście sami twórcy portalu muszą dbać o jego zawartość i dodawać własne tre-
ści, a także funkcjonalności ułatwiające interakcję i generowanie nowych materiałów
oraz mechanizmy pozwalające na rozwój społeczności budującej się wokół przedsię-
wzięcia internetowego. Oto rozwiązania ilustrujące możliwości technologii Web 2.0,
które można uznać za wiodące:
•Flickr
(
) — serwis służący do gromadzenia oraz publikowa-
nia online zdjęć, które dodatkowo mogą być komentowane przez innych użytkow-
ników serwisu czy opisywane słowami kluczowymi (tagami).
•Wikipedia
(
) — internetowa encyklopedia, której wpisy
mogą edytować praktycznie wszyscy użytkownicy. Obecnie projekt ten jest jedną
z najczęściej odwiedzanych stron w internecie i jednym z najpopularniejszych źró-
deł informacji.
• YouTube
(
) — portal, w którym użytkownicy mogą w pro-
sty sposób zamieszczać i oglądać swoje ilmy wideo. W serwisie powstały kanały
tematyczne mające wiernych obserwatorów, którzy mogą komentować i oceniać il-
my, a także linkować (i wklejać) je do swoich prywatnych serwisów internetowych.
Rozdział 2. Technologie Web 2.0 wspierające systemy e-learningowe
27
Coraz więcej irm, instytucji i szkół ma konta na YouTube i przesyła tu ilmy z wy-
kładów, zajęć, konferencji czy seminariów.
•Blogger
(
) — pierwszy darmowy system pozwalający na
blogowanie, czyli pisanie własnego dziennika sieciowego (pamiętnika). Dzięki blo-
gom setki tysięcy internautów mają okazję tworzyć w prosty sposób strony inter-
netowe z wpisami dotyczącymi własnych przeżyć i przemyśleń, ale także i o innej
tematyce, np. naukowej. Często blogi stają się narzędziem marketingowym i są pi-
sane przez pracowników irmy w celu poprawienia jej komunikacji z klientami czy
jej wizerunku. Blogger jest obecnie jednym z narzędzi sieciowych irmy Google.
•Delicious
(
) — serwis pozwalający użytkownikom groma-
dzić i katalogować ulubione linki do często odwiedzanych stron WWW. Umożli-
wia wyszukiwanie adresów po wpisanych słowach kluczowych, a także przeglądanie
odnośników dodanych przez użytkowników o podobnych zainteresowaniach.
•AplikacjesiecioweGoogle
(
), takie jak:
bezpłatny serwis poczty elektronicznej Gmail (
»
);
»
interaktywne Mapy Google (
);
»
Google Dokumenty (
) — edytor tekstu, arkusz kalkulacyj-
ny, prezentacje multimedialne, program graiczny i formularz;
Google Kalendarz (
»
);
»
Google Książki (
);
Google Grupy dyskusyjne (
»
);
»
Google Picasa (
) — aplikacja umożliwiająca organizo-
wanie własnej kolekcji zdjęć i udostępnianie jej w internecie;
Google TÅ‚umacz (
»
) — jeden z najpopularniejszych tłu-
maczy online;
Google Witryny (
»
) — aplikacja pozwalająca utwo-
rzyć własną witrynę internetową.
•Digg
(
) — serwis tworzony przez użytkowników, którzy gromadzą
w nim linki do interesujących treści pojawiających się w internecie. Każdy z linków
może zostać oceniony, skomentowany, a dodatkowo użytkownicy mogą głosować
na interesujący ich zasób. Dzięki temu jest tworzony dynamicznie ranking linków
wyświetlanych na stronie głównej serwisu.
•LinkedIn
(
) oraz
Facebook
(
) —
serwisy społecznościowe dające swoim użytkownikom możliwość gromadzenia się
w społeczności (ogólne bądź skierowane do konkretnych grup społecznych). Porta-
le te oferują użytkownikowi wiele metod swobodnej komunikacji (fora dyskusyjne,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]