efektywne i intuicyjne serwisy www, Książki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW | www.kursusability.pl
1
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW
WERSJA ROZWOJOWA 2.7
Informacje o prawach autorskich:
Autorem dokumentu oraz właścicielem praw autorskich jest Tomasz Karwatka. Treść dokumentu nie może być
wykorzystywana ani przetwarzana bez zgody autora.
Wszystkie wykorzystane ilustracje są własnością ich autorów i zostały użyte jedynie w celach edukacyjnych.
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW | www.kursusability.pl
2
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW | www.kursusability.pl
3
Spis treści
Spis treści .............................................................................................................................2
Wstęp ....................................................................................................................................5
Komu polecam kurs? ..........................................................................................................5
CzytajÄ…c kurs nauczysz siÄ™. ................................................................................................5
Wprowadzenie do usability..................................................................................................6
Usability jako budowanie ergonomicznych i intuicyjnych w obsłudze serwisów. .................7
Użyteczności, funkcjonalność, usability – jak to nazywać? ..............................................7
Guru usability i źródła wiedzy. Najważniejsze książki i serwisy WWW. ...............................8
Określenie kluczowych celów usability................................................................................8
Jak przeliczyć usability na gotówkę i pozyskać budżet?......................................................8
Usability a gotówka .........................................................................................................8
Przykład ................................................................................................................................9
Ile można zyskać?...........................................................................................................9
Ile firmy wydajÄ… na usability? ...........................................................................................9
Najważniejsze wytyczne ....................................................................................................12
Niepisane standardy Internetu. ........................................................................................13
Przykład ........................................................................................................................13
Konwencje w Internecie.................................................................................................13
Analiza i pisanie konstruktywnych komunikatów. ..............................................................14
Przykład ........................................................................................................................15
Efektywne linki. .................................................................................................................16
Podstawy nawigacji...........................................................................................................16
Dlaczego w Sieci nawiguje siÄ™ trudniej. .........................................................................16
Główne zadania nawigacji .............................................................................................16
Projektowanie nawigacji..................................................................................................18
Stała nawigacja. ............................................................................................................18
Menu narzędziowe. .......................................................................................................18
Punkty startowe.............................................................................................................19
Strona główna. ..............................................................................................................20
JesteÅ› tutaj. ...................................................................................................................20
Problemy z rozwijanym menu........................................................................................21
Ścieżka nawigacyjna (ścieżka powrotu, ścieżka okruszków). ........................................22
Strona 404.....................................................................................................................23
Struktura serwisu. .............................................................................................................25
Intuicyjna struktura serwisu. ..........................................................................................25
Przykład. .......................................................................................................................25
Projektowanie wyszukiwarki..............................................................................................26
Intuicyjna wyszukiwarka. ...............................................................................................26
Architektura informacji. .....................................................................................................27
Dobra architektura informacji.........................................................................................27
Nazwa pod-strony: ........................................................................................................27
Budowa typowej strony. ...................................................................................................28
Test Kruga. .......................................................................................................................29
Przykład. .......................................................................................................................29
Efektywność serwisów korporacyjnych. ..........................................................................31
Czego chcą użytkownicy serwisów korporacyjnych?.........................................................32
Nie przegap okazji. ...........................................................................................................32
Formularze. ......................................................................................................................32
Analiza wybranych serwisów korporacyjnych, opracowanie propozycji ulepszeń. .............34
Przykład. .......................................................................................................................34
Projektowanie i badanie strony głównej serwisu korporacyjnego. .....................................38
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW | www.kursusability.pl
4
Przykład. .......................................................................................................................38
Co musi znaleźć się na stronie głównej? ......................................................................40
Jakie problemy napotkasz projektując stronę główną? ..................................................40
Na jakie pytania musi odpowiadać strona główna?........................................................41
Jak przekazać cel witryny odwiedzającemu?.................................................................41
Zwiększanie ilości informacji..........................................................................................41
Efekty najazdu..............................................................................................................42
Projektowanie ścieżek nawigacyjnych...............................................................................43
Efektywne pisanie dla Internetu. .......................................................................................44
Tekst skuteczny w Internecie.........................................................................................44
Budowanie zaufania do serwisu........................................................................................44
Jak pogodzić multimedia i Flash z wytycznymi usability? ..................................................46
Efektywność w eCommerce ..............................................................................................50
Usability w systemie eCommerce. ...................................................................................51
Czynniki sukcesu eCommerce. ........................................................................................51
Metody pomiaru efektywności eCommerce. Współczynnik porzuceń koszyka.
.........................................................................................................................................52
Minimalizacja współczynnika porzuceń koszyka. .............................................................53
Zwiększamy usability katalogu produktów, koszyka i procesu zamawiania. ......................53
Dobre przykłady ............................................................................................................53
Jak zarabiać gdy towar jest niedostępny?.........................................................................58
Budujemy zaufanie użytkowników do sklepu.....................................................................58
Symulacja wpływu usability na zyski sklepu internetowego...............................................59
Efektywność reklamy internetowej ...................................................................................60
Reklama, która nie irytuje..................................................................................................61
Więcej czy mniej? .............................................................................................................61
Przykład ........................................................................................................................62
Banner blindness i inne plagi ............................................................................................64
Landing pages ..................................................................................................................65
Wypalanie siÄ™ bannera .....................................................................................................66
Reklama z zewnÄ…trz..........................................................................................................66
Co jeszcze? ......................................................................................................................68
Dostępność.........................................................................................................................69
Kto i kiedy dyskryminuje klientów?....................................................................................70
Grupy użytkowników oczekujące pomocy......................................................................70
Dostępność jako inicjatywa ...........................................................................................70
Podstawy prawne ..........................................................................................................70
Główne zasady..............................................................................................................71
Jak z serwisu korzystajÄ… osoby niewidome? ....................................................................74
Poznajemy oprogramowanie typu screen-reader dla użytkowników niewidomych. ...........74
Przykład ........................................................................................................................74
Przykład ........................................................................................................................75
Testujemy dostępność serwisu dla niepełnosprawnych ...................................................77
Przykład ........................................................................................................................77
Testujemy serwis WWW na różnych platformach ............................................................78
Przykład ........................................................................................................................78
Przykład ........................................................................................................................79
Przykład ........................................................................................................................80
Zdradliwa Captcha ............................................................................................................80
Kanały RSS jako nowy środek komunikacji.......................................................................81
Badanie usability................................................................................................................82
Dlaczego należy badać i testować? ..................................................................................83
Testy użyteczności a testy grupowe ..............................................................................83
Ilu użytkowników powinno brać udział w testach? .........................................................85
Kogo i jak rekrutować do testów? .................................................................................86
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW | www.kursusability.pl
5
Typy testów user-experience.........................................................................................86
Jak testować? ...............................................................................................................86
Åšrodki techniczne podczas badania user-experience. ...................................................87
Projektowanie zgodne z usability......................................................................................89
Etapy analizy usability w harmonogramie i budżecie projektu. ..........................................90
Projektowanie zorientowane na użytkownika.................................................................90
Jak stworzyć dobry prototyp?............................................................................................90
Analiza kontekstu użytkowania......................................................................................90
Sortowanie kart .............................................................................................................90
Scenariusze użycia (use cases) ....................................................................................91
Persony .........................................................................................................................91
Projektowanie struktury serwisu........................................................................................91
Przykład ........................................................................................................................91
Projektowanie makiet funkcjonalnych strony głównej. .......................................................92
Przykład ........................................................................................................................92
Projektowanie makiet funkcjonalnych kluczowych pod-stron.............................................94
Przykład. .......................................................................................................................94
Testowanie (prawie) gotowego serwisu ............................................................................94
Poprawa jakości serwisów WWW. Formułowanie zasad QA.............................................95
Automatyzacja testów QA. ................................................................................................95
Przykład. .......................................................................................................................95
Współpraca z agencją interaktywną
.............................................................................................................................................99
Jak formułować swoje oczekiwania?...............................................................................100
Kliencie, czego masz prawo wymagać od agencji interaktywnej. ....................................100
Komunikacja z użytkownikiem ........................................................................................102
Załączniki ..........................................................................................................................106
Top Ten Web Design Mistakes of 2005 . ........................................................................107
Zakończenie......................................................................................................................108
Literatura. ......................................................................................................................109
Polecam..........................................................................................................................109
Szczególną pomoc w promowaniu i tworzeniu kursu odgrywają. ....................................110
[ Pobierz całość w formacie PDF ]