ebook faktury vat i faktury korygujace po zmianach w 2013 r, Rachunkowość księgowość
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MONITOR księgowego
nr
5
(225)
1.03.2013
dodatek nr 3
TEMAT na czasie
Anna Adamiec
doradca podatkowy
Faktury VAT
i faktury korygujące
po zmianach w 2013 r.
I. Zasady wystawiania faktur w 2013 r.
.................... .
3
.
1. Obowiązek zapewnienia autentyczności pochodzenia,
integralności treści i czytelności faktury
..................... . 3
.
2. Akceptacja wysyłania faktur w formie elektronicznej
przez ich odbiorc
ę...................................... . 5
.
3. Wystawianie faktur przez zarejestrowanych podatników VAT
zwolnionych
........................................... . 5
4. Dane, które muszą być zawarte na fakturze ................... 5
.
5. Obliczanie kwoty podatku wychodząc od kwoty brutto
świadczenia
........................................... . 10
.
6. Terminy wystawienia faktury
............................... . 11
.
7. Faktury zaliczkowe
. ..................................... . 11
.
8. Faktury korygujące/noty korygujące
........................ . 13
. . .Faktury.korygujące.dotyczące.udzielenia.rabatu.do.pojedynczych.
. . transakcji.............................................. . 13
. . .Faktury.korygujące.dotyczące.udzielenia.zbiorczego.rabatu......... . 13
. . .Faktury.korygujące.dotyczące.podwyższenia.ceny. ............... . 13
. . .Faktury.korygujące.pomyłki.w.cenie,.stawce,.kwocie.podatku
. . lub.w.jakiejkolwiek.innej.pozycji.faktury......................... . 13
.
9. Nota korygująca
. ....................................... . 17
.
10. Faktury uproszczone
.................................... . 17
.
11. Faktury wewnętrzne
. .................................... . 18
.
12. Samofakturowanie
. ..................................... . 19
.
13. Duplikaty faktur
........................................ . 20
1 marca 2013 r.
dodatek do MONITORA księgowego nr 5(225)
II. Zmiany w zakresie fakturowania – wyjaśnienia MF
........... . 23
Obowiązek zapewnienia autentyczności pochodzenia,
integralności treści i czytelności faktury
. ......................... . 23
. . Kontrole.biznesowe....................................... . 23
. . Wiarygodna.ścieżka.audytu. ................................ . 24
Akceptacja odbiorcy
.......................................... . 25
Wystawianie faktur przez zarejestrowanych podatników VAT
zwolnionych
. ............................................... . 25
Dane w fakturze
. ............................................ . 26
. . Dane.obligatoryjne....................................... . 26
. . Imiona.i.nazwiska.lub.nazwy.podatnika.i.nabywcy. ................ . 27
. . .Adres.na.fakturze.wystawionej.przez.osobę.fizyczną.
. . prowadzącą.działalność.gospodarczą......................... . 27
. . Faktury.uproszczone...................................... . 28
. . Numer.NIP.nabywcy.w.fakturze. ............................. . 28
Samofakturowanie
. .......................................... . 29
Obliczanie kwoty podatku wychodząc od kwoty brutto świadczenia
. .. . . 29
Terminy wystawienia faktury
................................... . 30
Faktury zaliczkowe
........................................... . 30
Dokumenty zmieniające faktury
................................. . 30
. . Faktury.korygujące. ...................................... . 30
. . Noty.korygujące. ........................................ . 31
Faktury wewnętrzne
. ......................................... . 31
Przechowywanie faktur
....................................... . 31
Przepisy którego państwa członkowskiego mają zastosowanie
........ . 32
faktury Vat i faktury korygujące
po zmianach w 2013 r.
3
I. Zasady wystawiania faktur VAT
w 2013 r.
od 1 stycznia 2013 r. zmianie uległy zasady wystawiania faktur. zostały one
wprowadzone przez:
n
rozporządzenie z 11 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwro-
tu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowy-
wania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia
od podatku od towarów i usług,
n
rozporządzenie z 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie
elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organo-
wi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, zwane dalej „rozporzą-
dzeniem elektronicznym”.
wprowadzone zmiany dotyczą następujących zagadnień:
1) obowiązku zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści
i czytelności faktury,
2) akceptacji wysyłania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę,
3) wystawiania faktur przez zarejestrowanych podatników Vat zwolnionych,
4) danych zawartych na fakturze,
5) obliczania kwoty podatku wychodząc od kwoty brutto świadczenia,
6) terminu wystawienia faktury,
7) faktur zaliczkowych,
8) faktur i not korygujących,
9) faktur uproszczonych,
10) faktur wewnętrznych,
11) samofakturowania,
12) duplikatów faktur.
w dodatku przedstawiamy szczegółowe omówienie tych zmian. komentarze
zostały wzbogacone wzorami poszczególnych rodzajów faktur. na końcu do-
datku zamieszczamy broszurę informacyjną ministerstwa finansów na temat
wprowadzonych zmian w zakresie fakturowania.
1. Obowiązek zapewnienia autentyczności pochodzenia,
integralności treści i czytelności faktury
Podstawowym obowiązkiem podatnika jest odzwierciedlenie faktycznych transakcji w zakre-
sie sprzedaży towarów oraz świadczenia usług odpowiednio wystawionymi fakturami dokumen-
tującymi te transakcje. Ustawodawca wymaga, aby autentyczność pochodzenia, integralność
treści oraz czytelność faktur były zapewnione od momentu wystawienia faktur do końca okre-
su ich przechowywania. Za wypełnienie wymogów narzuconych przez ustawodawcę odpowia-
da podatnik, który wystawia fakturę, jak również podatnik, który tę fakturę otrzymuje. Organy
podatkowe sprawdzają wypełnienie tych obowiązków, na przykład poprzez kontrole krzyżowe
wystawionych faktur. Kontrola taka polega przede wszystkim na sprawdzeniu, czy egzemplarz
1 marca 2013 r.
dodatek do MONITORA księgowego nr 5(225)
faktury Vat i faktury korygujące
po zmianach w 2013 r.
4
faktury znajdujący się u sprzedawcy jest taki sam jak egzemplarz znajdujący się u nabywcy
i w jaki sposób faktury te zostały ujęte w księgach u obu stron transakcji.
Regulacje dotyczące autentyczności i integralności treści faktury dotyczą zarówno faktur
w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Do tej pory (tj. w latach 2011–2012) w przypad-
ku faktur elektronicznych autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury były zachowa-
ne, w szczególności, w przypadku wykorzystania:
1) bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z 18 września 2001 r.
o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą
ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
2) elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymia-
ny danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowa-
nie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.
Od 1 stycznia 2013 r. ustawodawca wprowadza nowe narzędzie zapewniające wiarygodną
ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług, tak zwane kontro-
le biznesowe. Mają one zapewnić autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność
wszystkim fakturom, niezależnie od tego, czy wystawiono je w formie papierowej, czy elektro-
nicznej (patrz § 20a rozporządzenia fakturowego i § 4 rozporządzenia elektronicznego).
Biorąc pod uwagę, że pojęcie „kontrole biznesowe” może być szeroko rozumiane, warto od-
wołać się do wyjaśnień Ministerstwa Finansów zawartych w broszurze „Zmiany w zakresie fak-
turowania”. Czytamy w niej, że:
Kontrola biznesowa jest pojęciem szerokim. Jest to proces tworzony, wdrażany i aktu-
alizowany przez osoby odpowiedzialne (zarząd, pracowników i właścicieli) za uzyskanie
dostatecznej pewności w zakresie sprawozdawczości finansowej, rachunkowej i nad-
zorczej oraz w zakresie ich zgodności z wymogami prawnymi.
Dla potrzeb przepisów o podatku od towarów i usług dotyczących fakturowania kontrole biz-
nesowe należy rozumieć jako proces, za pośrednictwem którego podatnik tworzy, wdraża oraz
aktualizuje dostateczny poziom pewności w zakresie tożsamości dostawcy lub usługodawcy
albo wystawcy faktury (autentyczność pochodzenia), w zakresie tego, iż nie zmieniono danych
dotyczących podatku VAT (integralność treści) oraz w zakresie czytelności faktury od momentu
wystawienia faktury aż do końca okresu przechowywania.
Kontrole biznesowe powinny być odpowiednie do wielkości, działalności i rodzaju podatnika
oraz powinny uwzględniać ilość i wartość transakcji, jak również ilość i rodzaj dostawców lub
usługodawców oraz nabywców lub usługobiorców. W stosownych przypadkach uwzględnione
powinny być także inne czynniki. (…)
Przedsiębiorca nie jest obowiązany do stosowania żadnych technicznych procesów oraz wdra-
żania jakichkolwiek regulaminów. Kontrola biznesowa nie podlega bowiem obowiązkowi osob-
nego dokumentowania.
Według wyjaśnień MF przykładem kontroli biznesowej jest dołączanie do każdej faktury
innych dokumentów, które pomogą w potwierdzeniu autentyczności dokonanej transakcji, na
przykład:
1) zamówienia towaru/usługi,
2) umowy dotyczącej sprzedaży towaru/usługi,
3) potwierdzenia dostarczenia towaru/potwierdzenia wykonania usługi,
4) dokumentów transportowych dotyczących dostawy towaru (CMR),
5) potwierdzenia otrzymania zapłaty,
6) wezwania do zapłaty.
Równocześnie MF podkreśliło, że przedsiębiorca nie jest zobowiązany do stosowania żad-
nych technicznych procesów oraz wdrażania jakichkolwiek regulaminów służących realizowaniu
kontroli biznesowej.
www.mk.infor.pl
faktury Vat i faktury korygujące
po zmianach w 2013 r.
5
Kontrola biznesowa w praktyce oznacza wzrost poziomu biurokracji. Pytanie, czy rzeczy-
wiście potrzebnej? Jeżeli do każdej faktury będą dołączane takie dokumenty, to – biorąc pod
uwagę czas, przez jaki podatnik powinien je przechowywać (z uwagi na okres przedawnienia
zobowiązania podatkowego) – wielkość przechowywanych archiwów znacznie wzrasta. Istnieje
również ryzyko, że podatnikowi, który nie będzie posiadać ww. dokumentów, organ kontroli skar-
bowej może zarzucić, że wystawiał tzw. puste faktury.
2. Akceptacja wysyłania faktur w formie elektronicznej
przez ich odbiorcę
Przesyłanie faktur w formie elektronicznej nadal wymaga akceptacji odbiorcy, jednak od
1 stycznia 2013 r. nie ma już obowiązku posiadania zgody w formie pisemnej lub elektronicznej.
Ustawodawca pozostawia tę kwestię w gestii umownej stron przesyłających faktury w formie elek-
tronicznej. Obecnie § 3 rozporządzenia elektronicznego brzmi:
przesyłanie, w tym udostępnianie faktur w formie elektronicznej wymaga akceptacji ich
odbiorcy.
3. wystawianie faktur przez zarejestrowanych podatników VAT
zwolnionych
Od 1 stycznia 2013 r. fakturę VAT nadal wystawia:
n
zarejestrowany podatnik VAT czynny;
n
podatnik, o którym mowa w art. 16 ustawy, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy
nowych środków transportu.
Do grona podmiotów uprawnionych do wystawiania faktur dołączyli zarejestrowani podat-
nicy VAT zwolnieni (patrz § 4 rozporządzenia fakturowego w nowym brzmieniu).
Do tej pory podatnicy VAT zwolnieni mogli wystawiać tylko rachunki zgodnie z Ordynacją
podatkową. Wystawienie faktury VAT powodowało, że podatnik zwolniony stawał się czynnym
podatnikiem VAT. W obecnej chwili, czyli od 1 stycznia 2013 r., podatnik VAT zwolniony ma wy-
bór i może zawartą transakcję dokumentować albo fakturą, albo rachunkiem wystawionym na
podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Zgodnie z § 17 pkt 4 rozporządzenia fakturowego
rachunki nadal są traktowane jako faktury.
4. Dane, które muszą być zawarte na fakturze
Zmieniony § 5 rozporządzenia fakturowego zawiera katalog danych, które muszą znajdo-
wać się na „zwykłych” fakturach wystawionych od 1 stycznia 2013 r. Przedstawiamy porównanie
danych, jakie musiała zawierać faktura wystawiona do końca 2012 r. oraz faktura wystawiona
od 1 stycznia 2013 r.
Dane, które należało umieszczać na fakturze,
wystawionej do 31 grudnia 2012 r.
Dane, które należy umieszczać na fakturze,
wystawionej od 1 stycznia 2013 r.
1
2
1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skróco-
ne sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy
1) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i na-
bywcy towarów lub usług oraz ich adresy
2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy
i nabywcy, z zastrzeżeniem § 5 ust. 10 i 11 roz-
porządzenia w sprawie faktur
2) numer, za pomocą którego podatnik jest zi-
dentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem
ust. 2 pkt 11 lit. a rozporządzenia fakturowego
1 marca 2013 r.
dodatek do MONITORA księgowego nr 5(225)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]