dhammapada www.przeklej.pl, EBOOKS
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
DHAMMAPADA
cie»kaPrawdyBuddy
Przekładnaj¦zykpolski,
napodstawietłumaczeniazpalijskiegonaangielski
AcharyaBuddharakkhity
ZbigniewBecker
Wprowadzenie:
BhikkhuBodhi
Przedmow¡opatrzył:
KrzysztofKosior
MisjaBuddyjska„TrzySchronienia”wPolsce
Publikacjaniniejszaniejestchronionaprawemautorskim.Mo»liwymjest
swobodnekopiowanieiwykorzystywaniedowolnychjejfragmentówza
przytoczeniem¹ródła.Wydawcyprosz¡jedynieopowiadomienieichotakim
fakcie.
ISBN83-906255-0
Tytułoryginału:
TheDhammapada.TheBuddha’sPathofWisdom.
TranslatedbyAcharyaBuddharakkhita
BuddhistPublicationSociety,Kandy,riLanka,1985
Wydawca:MisjaBuddyjska„TrzySchronienia”wPolsce
ul.l¡ska12/12,70-432Szczecin,tel/fax880289
Spistre±ci
Przedmowa............................... 1
Wprowadzenie.............................. 3
Pary...................................16
Uwa»no±¢................................19
Umysł..................................21
Kwiaty..................................23
Głupiec.................................25
M¦drzec.................................27
Arahat:Doskonały...........................29
Tysi¡ce.................................31
Zło....................................33
Przemoc.................................35
Staro±¢..................................37
Ja¹«...................................39
wiat..................................41
Budda..................................43
Szcz¦±cie.................................45
Wzruszenia...............................47
Gniew..................................49
Nieczysto±¢...............................51
Prawo±¢.................................53
cie»ka..................................55
Przytomno±¢..............................57
Krainarozpaczy.............................59
Sło«...................................61
Pragnienia................................63
Mnich..................................66
wi¦ty..................................69
Przedmowa
Inaczejni»judaizm,chrze±cija«stwoczyislam,buddyzmniejestreligi¡
Ksi¦gi.Jegoró»netradycjeiodłamyposługuj¡si¦własnymi,zró»nicowany-
micodotre±ciiobj¦to±ci,kanonamipism.Pomi¦dzyczynnikami,którena
tenstansprawwpłyn¦łydwawydaj¡si¦mie¢znaczeniepodstawowe.Pierw-
szytofakt,i»powstaniepierwszychpisemnychredakcjiprzekazuustnego
nast¡piłoponad300latpoostatecznymwyzwoleniu(parinirwanie)Buddy
SiakjamuniegoiconajmniejdwawiekipopierwszymrozłamieZgromadzenia
(sanghabheda),którebyłpowołał.Okoliczno±cipowstawaniatychredakcji
byłyodmienne,autorówdzieliłyró»nedo±wiadczenia,dokonywanoichwod-
ległychodsiebiemiejscach,anawetró»nychj¦zykach.Czynnikdrugi,który
zaj±ciepierwszegoponiek¡dumo»liwił,toszczególnacechabuddyzmu,jego
ugodowo±¢wzgl¦demideipowa»anychwró»nychspołecznychikulturowych
otoczeniach,azni¡otwarto±¢nadoktrynalnemodyfikacje,oileniewyzywaj¡
pryncypiówreligii.Toonasprawiła,»epowoływaniesi¦nawymógortodok-
sjimiałopo±ródbuddystówstosunkowoniewielkiewzi¦cie.Kolejnerozłamy
zachodziłybowiemtak»epospisaniuprzekazu,iobokpismpowszechnieak-
ceptowanychpojawiałysi¦itakie,któresankcjonowałydoktrynalneporó»-
nienie.ródłemkontrowersjibyłynajcz¦±ciejkwestiezwi¡zanezpraktyk¡,
przedewszystkimró»naocena±rodków(upaja)osi¡ganiawyzwolenia.
Je±lipodzielaneprzezbuddystówró»nychodłamówprzekonanieoograni-
czonejwarto±ci,czywr¦cznieadekwatno±ci,przekazusłownegowkomuniko-
waniutre±cipoznaniawarunkuj¡cegoostatecznespełnienieskonfrontujesi¦
zesłown¡zawarto±ci¡buddyjskichkanonów,mo»naprze»y¢swoistywstrz¡s.
Pora»aj¡rozległo±ci¡.Najstarszyzachowanyzbiórpism,zwanyTipitak¡(Po-
trójnymkoszem)albo,zracjijegoj¦zyka,Kanonempalijskim,jedenastokrot-
nieprzekraczaobj¦to±¢Biblii.Tipitakatokanonpismtherawady(sanskr.
sthawirawada),tradycji„starych”(wznaczeniu:najstarszychuczniówBud-
dy,±wiadkówjegonauczania).Wi¦kszo±¢składaj¡cychsi¦na«pismpowstała
wdramatycznychokoliczno±ciachzagro»eniaplag¡głodulubwojnynari
LancezapanowaniakrólaWattagamaniegoAbhajiwIw.pne.„Koszem
±rodkowym”,najobszerniejsz¡cz¦±ci¡KanonujestSuttaPitaka.Składaj¡
si¦na«sutty(sanskr.sutra),mowygłoszoneirozmowyprowadzoneprzez
Budd¦,atak»ejegowybitnychuczniów,zarejestrowaneprzezich±wiadków.
S¡onepogrupowanewpi¦ciurozdziałach(nikaja)wedługswejdługo±ci(roz-
działy1,2i5),zwi¡zkutematycznego(3)orazilo±ciomawianychtematów
(4).WrozdzialeostatnimKhuddakaNikajapomieszczonoutworykrótkie,za
1
towilo±ci,któraczynigonajobszerniejszymzcałejpi¡tki.Cowi¦cej,jego
zawarto±¢jestniecoodmiennawredakcjachKanonusporz¡dzanychwró»-
nychkrajachtherawady.Jesttakdlatego,»edoutworówstarych,współ-
czesnychzamieszczonymwrozdziałachpoprzednich,sukcesywniedokładano
pismapowstaj¡cepó¹niej.Niektóreznichodtwarzaj¡tre±¢starszychsutt,
innes¡całkowicieoryginalne,wjeszczeinnychstareinowew¡tkis¡przemie-
szane.Dotychostatnichzaliczasi¦drugiutwórKhuddakaNikaji,ciesz¡cy
si¦szczególnymmirempo±ródzwolennikówtherawadyzbiórm¡dro±ciowych
wersównazwanyDhammapad¡.
OpowodzeniuDhammapadyzadecydowałjejprzyst¦pnystyl.Zwi¦zły
wzestawieniuzrozwlekło±ci¡imonotoni¡suttorazniewyszukanywpo-
równaniuzescholastycznymwyrafinowaniemtraktatówabhidhammy,bud-
dyjskiejfilozofiireligijnej.Tak»ejejtre±¢naogółnienastr¦czatrudno±cize
zrozumieniem.Abyuczyni¢jazrozumiał¡nawetdlamłodszychnastolatków
opatrzonoj¡licznymikomentarzamiwformieopowie±ci.Wieluwyznawców
znadu»efragmentyDhammapadynapami¦¢.
Poj¦ciedhammy(sanskr.dharma)mawbuddyzmiewieleznacze«.Gdyby
pokusi¢si¦ozaprezentowanieichwpewnymuproszczeniuwjednejdefinicyj-
nejformule,przedstawiałabysi¦onamniejwi¦cejtak:dhammatoobjawiaj¡-
cePrawd¦,odkryteiogłoszoneprzezBudd¦uniwersalnePrawo,okre±laj¡ce
warunkistawaniasi¦iustawaniaRzeczywisto±ciZjawiskowej,któremo»epo-
słu»y¢jakoRegułaWyzwolenia,czyliosi¡ganiaDoskonało±ci.Zkoleipada
oznaczakrok,stop¦i±lad.Tytułow¡Dhammapad¦mo»nazatemodda¢jako
Pod¡»aniekuPrawdzie(M¡dro±ci,Doskonało±ci)albo,mniejinstruktywnie,
alezgodniezprzyj¦t¡tradycj¡,jakocie»k¦Prawdy(M¡dro±ci,Doskona-
ło±ci).Trzebawszak»epami¦ta¢,»echodzio±cie»k¦wewn¦trzn¡,naktórej
zmieniasi¦przedewszystkimtre±¢umysłukogo±ni¡krocz¡cego.Sapiencjal-
nestrofyskładaj¡cesi¦naniniejszedziełokierunektychzmianpokazuj¡,
atymsamyms¡stra»nikaminiezrównanejDrogiBuddy.
KrzysztofKosior
2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]