dobre wrazenie, Poradniki, Podrywanie Kobiet (koliuk)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
AUTOPREZENTACJA!!!
CZYLI
JAK KORZYSTNIE I WIARYGODNIE
ZAPREZENTOWAĆ SWOJĄ OSOBĘ.
WARSZTATY ORGANIZOWANE W RAMACH
TARGÓW
EDUKACYJNYCH
DLA UCZNIÓW OSTATNICH KLAS SZKÓŁ
PONADGIMNAZJALNYCH.
CEL SZKOLENIA
Podstawowym celem szkolenia jest zapoznanie
uczestników z metodami i technikami niezbędnym w
swobodnym budowania dobrych relacji z
rozmówcami.
Materiały szkoleniowe Biura Karier i Promocji Absolwentów
Wyższej Szkoły Zarządzania w Kwidzynie
Ul. 11 Listopada 13, tel. 055 2791768 tel./fax 055 2613139
2
Autoprezentacja kontrolowana informacja czy kłamstwo o sobie samym?
Człowiek od wieków chce wywierać na innych odpowiednie wrażenie. Wykorzystuje do tego liczne
techniki autoprezentacji. W sferze prywatnej najczęściej robi to nieświadomie, natomiast, aby
skutecznie oddziaływać w życiu publicznym izawodowym, ludzie uczestniczą w różnych szkoleniach i
warsztatach, sięgają po mądre książki, które uczą, jak zmanipulować odbiorcę i osiągnąć zamierzony
cel.
W pracy i na randce
Mianem autoprezentacji określa się proces kontrolowania przez jednostkę sposobu, w jaki jest postrzegana
przez otoczenie. Autoprezentacja inaczej określana jest jako "manipulowanie wywieranym wrażeniem".
Manipulowanie wywieranym wrażeniem ma raczej negatywny wydźwięk, jednakże w rzeczywistości
pozwala na nawiązywanie kontaktów i ułatwia wchodzenie ludziom w interakcje. Wiemy, jak trudno jest
rozmawiać z osobami nowopoznanymi, dlatego pewien stopień autoprezentacji jest konieczny, abyśmy mogli
komunikować się między sobą.
Od przedszkola
Troskę o swój wizerunek, można rzec, mamy wrodzoną. Niewiele jest takich osób, które nie martwią się
tym, co inni o nich mówią. Od dzieciństwa słuchamy zdania innych, żadne dziecko nie lubi być odmieńcem i
chce należeć do grupy. O latach dzieciństwa nie mówimy jako o świadomej manipulacji wrażeniem, ale
należy docenić mądrość dzieci, które doskonale zauważają, kto ma ładniejsze ubranie, zabawki. Maluchy
rozróżniają, kto jest sympatyczniejszy, z kim lepiej się bawić, bo pani go lubi itd. Jakwidać, o autoprezentacji
dowiadujemy się bardzo dużo już w przedszkolu.
BŁYSKOTLIWOŚC, ATRAKCYJNOŚC, URODA, INTELIGENCJA
Te cechy są podstawą dobrej autoprezentacji.
Chcemy być lepsi, mądrzejsi, skuteczniejsi w działaniu, dążymy do tego, aby wypaść pozytywnie.
Szczególnie zauważalne jest to w pracy zawodowej, ponieważ każde niepowodzenie na tym polu podważa
nasze poczucie własnej wartości. Przypomnijmy sobie tytułową bohaterkę filmu "Dziennik Bridget
Jones", która jako reporterka telewizyjna zbłaźniła się na oczach milionów widzów wjeżdżając pupą w
kadr kamery, zamiast z gracją zjechać po słupie strażackim. To, co było zabawne dla oglądających, dla
bohaterki oznaczało druzgocąca porażkę życiową i autoprezentacyjną.
Materiały szkoleniowe Biura Karier i Promocji Absolwentów
Wyższej Szkoły Zarządzania w Kwidzynie
Ul. 11 Listopada 13, tel. 055 2791768 tel./fax 055 2613139
3
Aż 65 % informacji, które przekazujemy w czasie
rozmowy z druga osobą odbywa się za pośrednictwem
MOWY CIAŁA.
TON
GŁOSU
28%
SŁOWA
7%
GESTY I
MIMIKA
65%
Materiały szkoleniowe Biura Karier i Promocji Absolwentów
Wyższej Szkoły Zarządzania w Kwidzynie
Ul. 11 Listopada 13, tel. 055 2791768 tel./fax 055 2613139
4
ZAPAMIĘTAJ
Nigdy nie masz drugiej szansy, aby zrobić
PIERWSZE WRAŻENIE
.
REGUŁA PIERWSZEGO WRAŻENIA
Pierwsze 20 sekund jest kluczowe i od niego w bardzo dużym stopniu zależy ocena czy decyzja w
sprawie naszej osoby. Bardzo ważny jest również czynnik naszej atrakcyjności podczas pierwszego
wrażenia i pierwszej relacji ujętej w ramach: częstości kontaktów z odbiorcą, zalet i wad,
atrakcyjności fizycznej, naszego podobieństwa do odbiorcy, przysług i komplementów, którymi go
obdzielamy.
Sama częstość kontaktów nie budzi sympatii, ale powoduje nasilenie emocji, która się pojawiła w
wyniku pierwszego spotkania. Inaczej jest z takim wyznacznikiem jak nasze cechy charakteru.
Dziesiątki, jeśli nie setki badań dowiodły, że ogólna ocena człowieka jest tym bardziej pozytywna,
im bardziej pożądane są cechy, które człowiek ten posiada. Ale te banalne wydawałoby się wyniki są
warunkowane kilkoma jeszcze zależnościami. Musimy wiedzieć, iż nasze wady odgrywają
ważniejszą rolę. Dopiero wtedy, gdy zostaną zaakceptowane możemy liczyć na to, że zostaniemy
polubieni, przynajmniej do czasu odkrycia innych posiadanych przez nas wad.
Jeżeli jesteśmy podobni ale nie tacy sami jak odbiorca mamy
większe szanse aby nas polubił. Podobni to znaczy, wywodzacy się z
tej samej szkoły – dzielnicy – miasta; ubierający się w podobny
sposób garnitur – czapka –tshirt.
Podobnie dzieje się z atrakcyjnością fizyczną. Nasz wygląd jest
bardzo ważny z wielu względów. Wiemy, że 60% ludzi to wzrokowcy i że z reguły pierwsze 20
sekund kontaktu to kontakt wzrokowy (kiedy wchodzimy do biura, kiedy się witamy), a więc
oczywiste wydaje się, że rodzi to zależności. Ludzie mają więcej zaufania do osoby, która jest
podobnie (a więc stosownie) ubrana, posługuje się adekwatnym do miejsca zakresem
słownictwa i ma dobre maniery. No i oczywiście jest pogodna i uśmiechnięta.
Ważną rolę odgrywa znajomość mowy ciała i umiejętność operowania przestrzenią. Odczytywanie
niewerbalnych ( i nieświadomych z reguły) komunikatów dawanych nam przez odbiorcę pozwoli
nam dużo szybciej zorientować się w jego zamiarach i ewentualnie je zmienić. Pozwoli nam również
na wyzbycie się źle odczytywanych gestów, czy zachowań w tym celu, by nasz rozmówca czuł się z
nami swobodnie i bezpiecznie. Psychologiczne reguły rządzące związkiem sztuki umiejętnej
autoprezentacji z przysługami i komplementami są bardziej złożone. Ogólnie rzecz biorąc
chcąc uzyskać czyjąś sympatię powinniśmy subtelnie nakłonić tą osobę, by to ona oddała nam
przysługę, a komplementy muszą być wiarygodne.
Materiały szkoleniowe Biura Karier i Promocji Absolwentów
Wyższej Szkoły Zarządzania w Kwidzynie
Ul. 11 Listopada 13, tel. 055 2791768 tel./fax 055 2613139
5
ZAPAMIĘTAJ
Mówią nie tylko twoje usta.
Twoje ciało również.
•
Twoje wypowiedzi będą bardziej wiarygodne, gdy zastosujesz odpowiednie formy
zachowania do słów, które wypowiadasz.
•
Twój rozmówca będzie przekonany, że go aktywnie słuchasz, jeśli potwierdzisz mu
to poprzez mowę ciała.
O tym, że uważnie słuchasz rozmówcy świadczyć będzie:
Wyraz twojej twarzy
Staraj się zwrócić do rozmówcy całą twarzą. Jeśli Twój rozmówca zmieni położenie "podążaj
za nim".
Kontakt wzrokowy
Utrzymuj cały czas z rozmówcą kontakt wzrokowy. Nie unikaj wzroku rozmówcy, ale też nie
wpatruj się uporczywie w oczy drugiej osoby, gdyż może to ją krępować.
Uśmiech
Uśmiechaj się życzliwie. Sygnalizuj drugiej osobie uśmiechem, gdy mówi o sprawach dla
Ciebie ciekawych i ważnych.
Otwarta postawa
Nie krzyżuj rąk i nóg, nie zaciskaj dłoni (np. na długopisie), nie kul się, nie rób (np.
z notatnika) bariery między Tobą a pracodawcą. Nie chowaj głowy w ramiona. Takie
zachowanie Twój rozmówca może odebrać jako niechęć lub opór przed tym co mówi.
Materiały szkoleniowe Biura Karier i Promocji Absolwentów
Wyższej Szkoły Zarządzania w Kwidzynie
Ul. 11 Listopada 13, tel. 055 2791768 tel./fax 055 2613139
[ Pobierz całość w formacie PDF ]