dr med. Bryan Jepson - Zrozumieć Autyzm, Literatura, Pozostałe
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->ZROZUMIEĆ AUTYZMPodstawy fizjologiczne i biomedyczne opcje terapiizaburzeń autystycznego spektrumDziecięce Centrum Biomedyczne stanu Utahdr med. Bryan JepsonDyrektor ds. usług medycznychSouthwood Medical Plaza880 E. 9400 S. Suite 115Sandy, Utah USAwww.cbcutah.org24 marca 2003Copyright © 2003 Bryan Jepson MD, PCCopyright © 2003 dr med. Bryan Jepson, PCNiniejszy dokument jest chroniony prawem autorskim. Dr Jepson opracował go jako podstawy leczeniaoferowanego przez Dziecięce Centrum Medyczne stanu Utah (Children’sBiomedical Center of Utah).Informacje zawarte w tym opracowaniu są wynikiem starań dr. Jepsona zmierzających do zebraniadostępnych informacji na temat autyzmu z różnych wiarygodnych źródeł, doniesień publikowanychprzez Instytut Badań na Autyzmem (AutismResearch Institute)i stowarzyszenieDAN!(DefeaetAutismNow! Association)oraz własnego doświadczenia w leczeniu dzieci autystycznych.ZastrzeżenieNiniejszy dokument nie stanowi zachęty do diagnozowania lub leczenia zaburzeń autystycznegospektrum bez nadzoru wykwalifikowanego lekarza. Celem opracowania jest dostarczenie informacjii przedstawienie opcji leczenia rodzinom korzystającym z pomocy Dziecięcego CentrumBiomedycznego stanu Utah.PodziękowaniaDr Jepson składa podziękowania za pracę i materiały opublikowane przez Instytut Badań nadAutyzmem i wielu lekarzy i badaczy, którzy współpracują ze stowarzyszeniemDAN!.Szczególnepodziękowania należą się dr Amy Holmes za jej rady i pomoc w początkowej fazie tworzeniaDziecięcego Centrum Biomedycznego stanu Utah.Spis treściI. WPROWADZENIE .............................................................................................................................. 1II. PODATNOŚĆ UWARUNKOWANA GENETYCZNIE ................................................................. 3A.B.Dysfunkcja metalotioneinowa ......................................................................................................... 3Inne czynniki genetyczne ................................................................................................................. 3III. CZYNNIKI ŚRODOWISKOWE ..................................................................................................... 4A.B.C.D.Toksyczność rtęci .............................................................................................................................. 4Duże obciążenie antygenami wirusów ........................................................................................... 5Nadmierne stosowanie antybiotyków ............................................................................................. 6Inne infekcje ...................................................................................................................................... 7IV. ZABURZENIA BIOMEDYCZNE W AUTYZMIE ....................................................................... 7A.B.C.D.E.F.Złe odżywianie—niedobór witamin i minerałów ........................................................................... 7Zespół „przeciekającego jelita” ....................................................................................................... 7Nadmierny rozwój bakterii i drożdży ............................................................................................ 8Osłabiona detoksykacja i toksyczność metali ciężkich ................................................................. 8Osłabione przeciwdziałanie utlenianiu ........................................................................................... 9Niski poziom kwasów tłuszczowych ................................................................................................ 9G. Upośledzenie funkcji trzustki .......................................................................................................... 9H. Obniżona sprawność immunologiczna—zakłócona proporcja TH1/TH2 ................................ 10V. BIOMEDYCZNE OPCJE TERAPII ............................................................................................... 11A.B.C.D.E.F.Poprawa odżywiania oraz uzupełnianie witamin i minerałów ................................................... 11Dieta bezglutenowa i bezkazeinowa .............................................................................................. 20Preparaty przeciwgrzybicze i probiotyki ..................................................................................... 21Chelacja metali ciężkich ................................................................................................................ 25Uzupełnianie przeciwutleniaczy .................................................................................................... 35Kwasy tłuszczowe omega-3 ............................................................................................................ 35G. Poprawa funkcjonowania trzustki i trawienia ............................................................................ 37H. Podnoszenie odporności i leczenie autoimmunizacji ................................................................... 38I.Inne suplementy i elementy terapii ............................................................................................... 39VI. ZALECENIA DOTYCZĄCE SZCZEPIEŃ.................................................................................. 41A.Plan szczepień ................................................................................................................................. 42VII. BIBLIOGRAFIA ............................................................................................................................ 43Zrozumieć autyzmDziecięce Centrum Medyczne stanu UTAHI. WPROWADZENIENazwa „zaburzenie autystycznego spektrum (ASD—AutisticSpectrum Disorder)obejmuje grupęschorzeń charakteryzujących się opóźnionym rozwojem funkcji mowy, osłabieniem interakcjispołecznych i posługiwaniem się ograniczonymi, stereotypowymi wzorami zachowań. Po raz pierwszyopisano tę grupę chorób w roku 1944, ale znaczące postępy i głębsze rozumienie przyszły dopierow ostatnich latach. Początkowo traktowano ASD jako chorobę stosunkowo rzadką (mniej niż 5przypadków na 10 tys. ludności), ale w ostatnich dwudziestu latach nastąpił bardzo gwałtowny wzrostliczby zachorowań wynoszący średnio około 25% rocznie lecz w niektórych regionach sięgający 100%rocznie. W Stanach Zjednoczonych przyjmuje się, że choroba ta dotyka średnio 1 osobę na 250(sięgając w pewnych obszarach poziomu 1 na 150), przy czym chłopcy przeważają w stosunku 4 do 1.Dzięki poświęceniu wielu badaczy, lekarzy i rodziców gromadzi się znacząca wiedza na tematbiochemii i genezy tego schorzenia. W tej chwili wypracowuje się i stosuje w całych StanachZjednoczonych różne sposoby terapii, osiągając obiecujące rezultaty. U wielu dzieci poddanychleczeniu następuje poprawa, nieraz kończąca się całkowitym lub przynajmniej funkcjonalnymwyleczeniem. Trzeba jednak mieć świadomość, że badania kliniczne podążające za terapią są jeszczew początkowym stadium i z biegiem czasu oraz rozwojem naszej wiedzy standardy terapeutyczneprawdopodobnie będą ulegały zmianom. Terapia, jakiej zostanie poddane Państwa dziecko, jest dziśtraktowana jako consensus w obrębie grupy lekarzy praktyków określającej się hasłemDAN!(DefeatAutism Now!—PokonajAutyzm Zaraz!) i była już stosowana u tysięcy dzieci nie powodując istotnegoniebezpieczeństwa ani niepożądanych efektów ubocznych. RuchDAN!wyrósł ze struktury InstytutuBadań nad Autyzmem (AutismResearch Institute),instytucji przodującej w badaniach nad autyzmemprzez ostatnie 40 lat. FilozofiaDAN!koncentruje się na założeniu, że nie możemy sobie pozwolić nazwlekanie z podjęciem starań terapeutycznych aż do ukończenia wszystkich badań i powszechnegozaaprobowania terapii. Już teraz można próbować metod, które są racjonalne z biologicznego punktuwidzenia, bezpieczne i mogą pomóc. Rozumiemy motywację tych rodziców, którzy chcą zrobićwszystko, co tylko możliwe, by pomóc swym dzieciom dotkniętym autyzmem. W rzeczywistości, wieluz nas to właśnie rodzice takich dzieci. Naszym celem jest pomoc jak największej liczbie dzieci poprzezwczesną i zdecydowaną interwencję.Jesteśmy przekonani, że autyzm powstaje w sytuacji, gdy dziecko o pewnej skłonności genetycznejzostaje poddane w swym środowisku szeregowi okoliczności prowadzących do serii złożonychinterakcji w różnych układach organizmu, przede wszystkim w układzie nerwowym (mózgu),przewodzie pokarmowym i systemie immunologicznym (odpornościowym). Dla zrozumieniabiomedycznego modelu autyzmu trzeba traktować funkcje organizmu Państwa dziecka jako całośći uznać, że leczenie również musi być kompleksowe. Terapia opiera się na pewnych priorytetachi winna postępować w logicznych etapach. Postaram się na tyle szczegółowo wyjaśniać, by pomócPaństwu w zrozumieniu uzasadnienia każdej interwencji, ale równocześnie by nie musieli Państwozostać magistrami biochemii. Proszę nie dać się powalić ilością przekazywanych tu informacji. Naszymzamiarem jest dostarczenie Państwu krótkiego kompendium. Z pewnością nikt Państwu niezaproponuje rozpoczęcia wszystkich rodzajów terapii naraz lub kontynuowania ich w nieskończoność.Chodzi nam o wyjaśnienie możliwych dziś rodzajów terapii i przedstawienie ich filozofii. Proszępamiętać, że każde autystyczne dziecko jest niepowtarzalną osobą o unikalnym systemiebiochemicznym, który z jakichś powodów uległ zaburzeniu. Naszym zadaniem jest pomóc Państwuw określeniu jaka terapia jest najbardziej efektywna dla Waszego dziecka. Poszczególne terapie mogąbyć czasochłonne, drogie i mogą wymagać dramatycznych zmian w trybie życia, ale jestemprzekonany, że będą Państwo gotowi ponieść te trudy widząc postępy swego dziecka!24 marca 2003Copyright© 2003 by Brian Jepson MD, PCStrona 1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]